Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/44287
Title: Didactics and teaching practices based on competencies: Critical Educational Model with a Competency Approach (volume 2)
Didáctica y prácticas docentes con base en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 2)
Didáctica y prácticas docentes con base en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 2)
Author: Villa Saavedra, Anabela; Universidad Cooperativa de Colombia
Gutiérrez Osorio, Diana Mirley; Universidad Cooperativa de Colombia
Rodríguez Baquero , Inés Leonilde; Universidad Cooperativa de Colombia
Moreno Correa, Julio César; Universidad Cooperativa de Colombia
Gómez Santrich, Marta Eliana; Universidad Cooperativa de Colombia
Morelo Pereira, Douglas Jahir; Universidad Cooperativa de Colombia
Resume: This book shows the experiences and results of classroom exercises based on the postulates of the critical educational model with a focus on competencies (MECCEC). The researches that make up this volume address fundamental problems for teaching and learning processes from didactics. In the first instance, the chapter "Knowledge, attitudes, and teaching practices for the competency model in a Colombian multicampus university" seeks to answer the question: how do our teachers teach? The research focuses on understanding how UCC teachers have assumed the competency model. From there, the evidence is extracted to identify didactic strategies that enhance classroom practices, as well as potentialities that can be developed and opportunities for improvement. In the second chapter, "From critical didactics to teaching strategies for the development of skills in critical reading and written communication", an analysis is made of what are the contributions of critical didactics to teaching strategies for the development of said competences in the Public Accounting program. The final chapter, "Didactic strategies to develop a process of accounting education with a focus on competencies at the Cooperative University of Colombia", responds, through an on-site analysis exercise, to how the implementation of the educational model has transformed the curriculum since the perspective of the general didactics and proposes strategies that facilitate the monitoring and evaluation of the model, with actions that allow improving the relationship between teachers and students in the classroom.
Este libro muestra las experiencias y resultados propios del ejercicio en las aulas con base en los postulados del modelo educativo crítico con enfoque de competencias (MECCEC). Las investigaciones que conforman este volumen abordan problemas fundamentales para los procesos de enseñanza y aprendizaje desde la didáctica. En primera instancia, el capítulo “Conocimientos, actitudes y prácticas docentes para el modelo de competencias en una universidad multicampus colombiana” busca responder la pregunta: ¿cómo enseñan nuestros maestros? La investigación se centra en entender la forma en que los docentes de la UCC han asumido el modelo por competencias. De allí se extraen evidencias que permiten identificar estrategias didácticas que potencian las prácticas en el aula, así como potencialidades que pueden desarrollarse y oportunidades de mejora. En el segundo capítulo, “De la didáctica crítica a las estrategias de enseñanza para el desarrollo de competencias en lectura crítica y comunicación escrita”, se hace un análisis sobre cuáles son las contribuciones de la didáctica crítica a las estrategias de enseñanza para el desarrollo de dichas competencias en el programa Contaduría Pública. El capítulo final, “Estrategias didácticas para desarrollar un proceso de educación contable con enfoque de competencias en la Universidad Cooperativa de Colombia”, responde, a través de un ejercicio de análisis in situ, a cómo la implementación del modelo educativo ha transformado el currículo desde la perspectiva de la didáctica general y plantea estrategias que faciliten el seguimiento y evaluación al modelo, con acciones que permitan mejorar la relación entre profesores y estudiantes en el aula.
Publisher: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia
metadata.dc.type: Libro
Texto
Other Identifiers: https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/253
978-958-760-315-6
Full text: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;
Appears in Collections:Investigación en Educación

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.