Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/44283
Title: Asumir la educación universitaria a partir de un modelo crítico basado en competencias: Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias (tomo 1)
Author: Villa Saavedra, Anabela; Universidad Cooperativa de Colombia
Durán Arismendy, Elsa Lorena ; Universidad Cooperativa de Colombia
Forero Escobar, Diana ; Universidad Cooperativa de Colombia
Valencia Saldarriaga, Ana Alexandra; Universidad Cooperativa de Colombia
Muñoz Cabrera, Ana Lorena; Universidad Cooperativa de Colombia
Hidalgo Caicedo , Pedro David; Universidad Cooperativa de Colombia
Arellano Ramos, Pablo Andrés; Universidad Cooperativa de Colombia
Callejas Gómez, Wilson; Universidad Cooperativa de Colombia
Resume: The main objective of this book is to identify the factors that promote and facilitate the development of academic programs based on competencies, as well as those that hinder or hinder the educational process. In this sense, the research presented here provides valuable information to help universities to make decisions to generate unity in academic programs so that they can achieve high-quality standards. In this way, the investigative reflection leads to investigate, mainly, the following points: the conceptualization and appropriation of the educational model and its implementation in the classroom; the coherence between pedagogy and didactic strategies; the strategies developed by the teacher for the evaluation of competences, the student's appreciation of the implementation of the educational model and its appropriation in academic activities; and the teacher's appreciation of the importance of the adoption and implementation of competences in their formative work. This first volume of the collection is carried out by three investigations: "Adopt the Critical Educational Model with a Competency Approach: understanding the curricular transformation from the perspective of general didactics", "How is teaching practice constructed in a critical training model by competencies? ” and "Educating for working life: responding to the professional skills demanded by the business sector". These works describe the components that are part of the Critical Educational Model with a Competency Approach and function as a preamble to the research that will be developed in volumes 2 and 3. Keywords: Critical model based on competences, academic program, curriculum reform, educational process, educational model, university education.
El principal objetivo de este libro es identificar los factores que propician y facilitan el desarrollo de los programas académicos basados en competencias, así como aquellos que dificultan u obstaculizan el proceso educativo. En este sentido, las investigaciones expuestas aquí aportan información valiosa para que ayude a que las universidades puedan tomar decisiones para generar unidad en los programas académicos, de tal manera que puedan alcanzar altos estándares de calidad. De esta manera, la reflexión investigativa lleva a indagar, principalmente, los siguientes puntos: la conceptualización y apropiación del modelo educativo y su implementación en el aula; la coherencia entre pedagogía y estrategias didácticas; las estrategias desarrolladas por el profesor para la evaluación de competencias, la apreciación del estudiante sobre la implementación del modelo educativo y su apropiación en las actividades académicas; y la apreciación del profesor sobre la importancia de la adopción e implementación de las competencias en su quehacer formativo. En este primer tomo de la colección se desarrollan tres investigaciones: “Adoptar el Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias: comprensión de la transformación curricular desde la perspectiva de la didáctica genera”, “¿Cómo se construye la práctica docente en un modelo crítico de formación por competencias?” y “Educar para la vida laboral: responder a las competencias profesionales demandadas por el sector empresarial”. Estos trabajos describen los componentes que hacen parte del Modelo Educativo Crítico con Enfoque de Competencias y funcionan como un preámbulo de las investigaciones que serán desarrolladas en los tomos 2 y 3.
Publisher: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia
metadata.dc.type: Libro
Texto
Other Identifiers: https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/252
978-958-760-310-1
Full text: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;
Appears in Collections:Investigación en Educación

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.