Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/44132
Title: Conditions for Empowering the Social Subject in High Sc hool Education in Bogotá: Case Study
Condiciones para la potenciación del sujeto social en la educación secundaria en Bogotá: Estudio de casos
Condiciones para la potenciación del sujeto social en la educación secundaria en Bogotá: Estudio de casos
Author: Gómez Vargas, Mónica
Keywords: Perú
Ciencias ambientales
Cosmovisión
cultura
mito
Vichama Raymi
Resume: This research book aims to present the conditions that enable empowerment of social subjects in two schools in the locality of Ciudad Bolívar, Bogotá: ArborizadoraAlta and María Mercedes Carranza schools. This work attempts to go beyond multiple pieces of research on democratic educational environments, pedagogical practices, citizenship, etc., and see how social subjectscan be trained to be capable of transforming their realities. This is based on an analysis of the socio-historical conditions of the place where the research took place and asummary of public education policies and their impact on the Colombian society. The significance of findings lies in demonstrating that there are elements that allow resistance and building of possibility horizons forthe transformation of realities inside and outside the classroom. In addition, based on Hugo Zemelman’s theoretical and methodological postulates, social subjectsare analyzed multidimensionally in a specific context. Thus, in this work, the reader will find the importance of teachers and the institutional educational project in creatingappropriate conditions for empowering social subjects, considering teachers to be social subjects that yearn for and wish to transform the realities of their students.
Este libro de investigación tiene como objetivo dar a conocer las condiciones que permiten la potenciación de sujetos sociales en dos colegios de la ciudad de Bogotá, de la localidad de Ciudad Bolívar: colegios Arborizadora Alta y María Mercedes Carranza. Se intenta ir más allá de lasmúltiples investigaciones sobre ambientes democráticos educativos, prácticas pedagógicas, ciudadanía, etc., y ver de qué forma se pueden formar sujetos sociales que tengan la capacidad de transformar sus realidades, partiendo de un análisis de las condiciones sociohistóricas del lugar en el que se llevó a cabo la investigación y un recuento de las políticas públicas de educación y su impacto en la sociedadcolombiana. La importancia de los hallazgos radica en demostrar que existen elementos que permiten la resistencia y la construcción de horizontes de posibilidadpara la transformación de realidades dentro y fuera del aula. Así mismo, a partir de los postulados teóricos y metodológicos de Hugo Zemelman, se analiza a lossujetos sociales multidimensionalmente y en un contexto concreto. Es así como, en esta obra, el lector encontrará laimportancia de los docentes y el proyecto educativo institucional en la generación de condiciones propicias para la potenciación de sujetos sociales, considerando a losdocentes como sujetos sociales que anhelan y desean la transformación de las realidades de sus estudiantes.
Publisher: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia
metadata.dc.type: Libro
Texto
Text
Other Identifiers: https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/139
Full text: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;
Appears in Collections:Colección de Divulgación General

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.