Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12494/35177
Exportar a:
Title: Las TIC en las pymes del siglo XXI:
ICT in the SMEs of the 21st Century:
Author: Ortiz Ocaña, Alexander; Universidad del Magdalena
Hernández Elías, Luis Carlos; Universidad Cooperativa de Colombia
Keywords: access
training
needs
small and medium enterprises (SMEs)
information technology and communications (ICT )
acceso
capacitación, necesidades
pequeñas y medianas empresas (pymes)
tecnología de la información y las comunicaciones (tic)
Resume: en este libro presentamos una configuración epistémica y legal de la noción de pymes: hacemos una conceptualización de estas y definimos su importancia en el ámbito de la legislación nacional e internacional. al mismo tiempo, evidenciamos la génesis del uso de tecnologías de la información y la comunicación (tic) en las pymes y describimos las clases de tecnología: programas informáticos (software) y soportes físicos (hardware), con el fin de mostrar que dichas tecnologías han jugado un papel importante en el desarrollo de este tipo de empresas, así como los problemas que se les presentan en el tercer milenio. Finalmente, hacemos una valoración sobre la forma como las tic han sido apropiadas por las pymes, a partir de su acceso, uso y adopción, con el objetivo de realizar un diagnóstico de las necesidades de capacitación de las pymes de santa marta. Una de las conclusiones de este estudio es que muchas pymes creen que las tic no son necesarias en su actividad comercial o que su adquisición y mantenimiento es costoso. Por ello, se debe diseñar e implementar un programa de divulgación masiva sobre la importancia de estas herramientas para el desarrollo empresarial, el aumento de la productividad y la competitividad de la empresa, ya que permiten alcanzar los objetivos empresariales de manera más efectiva porque mejoran el acceso a la información, apoyan la gestión administrativa, amplían el acceso a proveedores y clientes, y facilitan la promoción de productos, tanto a nivel local como global.
in this book, we present an epistemic and legal configuration of the notion of small and medium enterprises (SMEs): we conceptualize it and define its importance in the field of national and international legislation. at the same time, we present the genesis of the use of information and communication technologies (ICT) in SMEs and describe the kinds of technology (software and hardware), to show the role these technologies have been played in the development of this type of enterprise, as well as the problems that arise in the third millennium. Finally, we make an assessment on the way in which ICTs have been adapted for SMEs, from their access, use, and adoption, with the aim of making a diagnosis of the training needs of SMEs in Santa Marta. one of the conclusions of this study is that many of the SMEs believe that ICTs are not necessary for their commercial activity or that their acquisition and maintenance is expensive. Therefore, we need to design a dissemination program to bring more information about the importance of these tools for business development, increasing the productivity and competitiveness of the company. ICT enable business objectives to be achieved more effectively because they improve access to information, support administrative management, expand access to suppliers and customers, and facilitate the promotion of products, both locally and globally.
Type: Libro

Other Identifiers: https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/book/262
978-958-760-139-8
Full text: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;
Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia;
Appears in Collections:Investigación en Economía Social y Solidaria

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.