Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12494/34607
Exportar a:
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMonroy Castellanos, Cristina-
dc.creatorFandiño Pinilla, Karen Lineth-
dc.creatorMier Centeno, Nazly Patricia-
dc.creatorSánchez Mosquera, Jhoan Steven-
dc.date.accessioned2021-06-17T13:38:24Z-
dc.date.available2021-06-17T13:38:24Z-
dc.date.issued2021-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12494/34607-
dc.descriptionEste documento, pretende analizar las problemáticas que surgen a raíz del no uso y apropiación de las TIC en los jóvenes y adolescentes, debido a la brecha digital existente en Colombia. Lo anterior se deriva a partir de 4 factores: la ubicación geográfica, las desigualdades a nivel económico, laboral, educativo y de entretenimiento; además de los planteamientos que se tienen con el fin de cerrarla. En los últimos años, se ha venido trabajando para lograr conectar a todo el territorio nacional, en especial las regiones apartadas del centro del país, las cuales son las más afectadas debido a su ubicación. Todo esto con el ánimo de estrechar la brecha tecnológica persistente; este análisis de literaria; explora los diferentes textos que están dirigidos a la conceptualización y visibilización de la problemática. También, muestra un análisis sobre el impacto que tiene en el desarrollo educativo en los jóvenes.es
dc.description.abstractThis document intends to analyze difficulties that arise as a result of non-use and appropriation of TICS in the young people, due to the digital divide that exists in Colombia. The aforementioned is derived from four factors: The geographic location, economic inequalities, laboral, educational and entertainment; In addition of the approaches that are had in order to close it. In the recent years, it has been working to connect all the territory, in special the regions remotes of the center of the country, these are the most affected due to ubication. All this with the aim of narrowing the persistent technology gap, this literary analysis; explore the different texts directed to the conceptualization and visibility of the problem. Also, it is evident a analysis about the impact to the educational development in the young peoplees
dc.format.extent79es
dc.publisherUniversidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Comunicación Social, Bogotáes
dc.subjectDesigualdades
dc.subjectBrecha digitales
dc.subjectConectividades
dc.subjectTICes
dc.subjectAlfabetización digitales
dc.subject.classificationTG 2021 CSI 34607es
dc.subject.otherInequalityes
dc.subject.otherDigital dividees
dc.subject.otherConnectivityes
dc.subject.otherDigital literacyes
dc.titleAnálisis sistemático de literatura las dificultades que afrontan los jóvenes y adolescentes debido al no uso y apropiación de las tic, a raíz de la brecha digital.es
dc.typeTrabajos de grado - Pregradoes
dc.rights.licenseAtribuciónes
dc.publisher.departmentBogotáes
dc.publisher.programComunicación Sociales
dc.description.tableOfContents1. Introducción. -- 2. Propósito. -- 3. Justificación. -- 4. Ruta metodológica. -- 5. Definición y uso de las tic. -- 6. Brecha digital y educación. -- 7. Alfabetización digital. -- 8. Conclusiones. -- 9. Referencias bibliográficas.es
dc.creator.mailkaren.fandinop@campusucc.edu.coes
dc.creator.mailnazly.mier@campusucc.edu.coes
dc.creator.mailjhoan.sanchezmo@campusucc.edu.coes
dc.identifier.bibliographicCitationFandiño Pinilla, K. L., Mier Centeno, N. P. y Sánchez Mosquera, J. S. (2021). Análisis sistemático de literatura las dificultades que afrontan los jóvenes y adolescentes debido al no uso y apropiación de las tic, a raíz de la brecha digital [Tesis de pregrado, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio Institucional UCC. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/34607es
dc.rights.accessRightsopenAccesses
dc.source.bibliographicCitationAbad Jiménez, M. (2014). Globarruralización: Cómo El Medio Rural Se Ve Afectado Por La Globalización Y Las Tic. Revista Para Estudiantes de Geografía y Ciencias Sociales, 5(67), 283–311. https://doi.org/10.14198/GEOGRA2014.5.67es
dc.source.bibliographicCitationAguirre Martínez, R. I., de Casas-Moreno, P., & Paramio-Pérez, G. (2018). Alfabetización digital en jóvenes con discapacidad intelectual leve. Un estudio de caso en la ciudad de Saltillo, México. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 28, 39–59. https://doi.org/10.17163/uni.n28.2018.02es
dc.source.bibliographicCitationAlarcón Diaz, M. (2015). Implicaciones De Un Ambiente De Aprendizaje Virtual, Visto Desde La Física De Educación Media. El reto de la congruencia. Revista Bio-Grafía Escritos Sobre La Biología y Su Enseñanza, 0(0), 316. https://doi.org/10.17227/20271034.vol.0num.0bio-grafia304.316es
dc.source.bibliographicCitationAlderete, M. V., & Formichella, M. M. (2016). El Acceso A Las TIC En El Hogar Y En La Escuela: Su Impacto Sobre Los Logros Educativos. Revista de Economía Del Rosario, 19(2), 1–21. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5095/509552827004/509552827004.pdfes
dc.source.bibliographicCitationAlmenara, J. C. (2002). Reflexiones Sobre La Brecha Digital Y La Educación. https://sid.usal.es/idocs/F8/FDO22178/reflexiones.pdfes
dc.source.bibliographicCitationÁlvarez, E., Alejaldre, L., & Mateos, B. (2021). Cómo Citar El Artículo Número Completo Más Información Del Artículo Universidade Estadual Do Ceará. Revista Educação & Formação, 6(1), 1–22. https://doi.org/10.25053/redufor.v6i1.3521es
dc.source.bibliographicCitationAndréu Abela, J. (2018). Las Técnicas De Análisis De Contenido: Una Revisión Actualizada. 1–34. http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2018/02/Andreu.-analisis-de-contenido.-34-pags-pdf.pdfes
dc.source.bibliographicCitationAparici, R., & Osuna Acedo, S. (2013). La Cultura De La Participación. Revista Mediterránea De Comunicación, 4(2), 137–148. https://doi.org/10.14198/medcom2013.4.2.07es
dc.source.bibliographicCitationArias Gallego, W. (2015). Tecnologías De La Información Y La Comunicación En Colegios Públicos Y Privados De Arequipa. Revista Avances En Psicología, 1(1), 11–28. https://www.redalyc.org/pdf/5605/560558782001.pdfes
dc.source.bibliographicCitationArrieta, A., & MONTES, D. (2011). Alfabetización Digital: Uso De Las Tic’s Más Allá De Una Formación Instrumental Y Una Buena Infraestructura. Revista Colombiana De Ciencia Animal - RECIA, 3(1), 180. https://doi.org/10.24188/recia.v3.n1.2011.360es
dc.source.bibliographicCitationArroyave, M. (2018). Entornos Digitales Como Espacios De Participación Para Personas Excluidas Del Sistema Escolar. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 14, 1–20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134157078009es
dc.source.bibliographicCitationMoreno López, N. M., González Robles, A. C., & Torres Gómez, A. C. (2017). Alfabetización Digital A Padres De Familia En El Uso De Las Redes Sociales. Revista de Educación1, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.17163/alt.v12n1.2017.01es
dc.source.bibliographicCitationMoreno López, N. mMilena, González Robles, A. C., & Torres Gómez, A. C. (2017). Alfabetización Digital A Padres De Familia En El Uso De Las Redes Sociales. Revista de Educació ALTERIDAD, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.17163/alt.v12n1.2017.01es
dc.source.bibliographicCitationMoreno Rodríguez, M. D. (2007). Alfabetización Digital: El Pleno Dominio Del Lápiz Y El Ratón. Comunicar, 15(30), 137–146. https://doi.org/10.3916/c30-2008-02-007es
dc.source.bibliographicCitationMuñoz Alvarado, M. D., & Nicaragua Nicaragua, R. (2014). (No Title). Revista E-Ciencias de La Información, 4(1), 1–29. https://www.redalyc.org/pdf/4768/476847245006.pdfes
dc.source.bibliographicCitationNegroponte, N. (1995). El Mundo Digital Nicholas Negroponte (Ediciones B, S.A 19…). https://users.dcc.uchile.cl/~cgutierr/cursos/INV/serDigital.pdfes
dc.source.bibliographicCitationOjeda Cabrera, L. M., Sánchez Landin, J. H., Valverde Jumbo, L. R., Ochoa-Granda, E. G., & Correa-Contento, R. A. (2017). Revisión La Tecnología Y El Uso Del Tiempo Libre M. Sc. Lilia Margarita Ojeda-Cabrera, lilia.ojeda@unl.edu.ec, M. Sc. Johnny. Revista de La Facultad de Cultura Física de La Universidad de Granma. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:yoksDxHs6G8J:https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6210522.pdf+&cd=3&hl=es-419&ct=clnk&gl=coes
dc.source.bibliographicCitationOlarte, S. (2017). Brecha Digital, Pobreza Y Exclusión Social - Dialnet. file:///C:/Users/ATMOSFERA TECNOLOGIC/Downloads/T.G/Dialnet-BrechaDigitalPobrezaYExclusionSocial-6552396.pdfes
dc.source.bibliographicCitationOrganización de las Naciones Unidas para la Educación, la C. y la C. [UNESO]. (2020). Surgen alarmantes brechas digitales en el aprendizaje a distancia. https://es.unesco.org/news/surgen-alarmantes-brechas-digitales-aprendizaje-distanciaes
dc.source.bibliographicCitationOrganización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2002). Organisation For Economic Co-Operation And Development Organización Para La Cooperación Y El Desarrollo Económicos. https://www.oecd.org/digital/ieconomy/1933290.pdfes
dc.source.bibliographicCitationOrozco Santa María, A. M., García Ramírez, M. T., & Cepeda Villasana, L. A. (2019). Alfabetización Digital Desde Un Enfoque Instrumental, Cognitivo Y Emocional En Estudiantes De Turismo Usando Blackboard. Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 10(19), 11–35. https://doi.org/10.33010/ierierediech.v10i19.300es
dc.source.bibliographicCitationArteaga Paz, L., & Basurto Vera, P. (2012). Una Aproximación Teórico Conceptual A La Tecnología Educativa. Revista Dialnet, 3(3), 657–675. https://doi.org/10.23857/dom.cien.pocaip.2017.3.mono1.ago.657-675es
dc.source.bibliographicCitationOrtega Barba, C. (2015). (No Title). Revista RESU, xliv(3), 177–182. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v44n175/v44n175a9.pdfes
dc.source.bibliographicCitationOrtega Ruiz, C. (2014). Inclusión De Las TIC En La Empresa Colombiana. Revista Suma de Negocios, 5(10), 29–33. https://doi.org/10.1016/S2215-910X(14)70006-0es
dc.source.bibliographicCitationOsuna-Acedo, S., Frau-Meigs, D., & Marta-Lazo, C. (2018). Cómo Citar El Artículo Número Completo Más Información Del Artículo. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 32(1), 29–42. https://www.redalyc.org/jatsRepo/274/27454937003/27454937003.pdfes
dc.source.bibliographicCitationPaz Ramírez, S., Arancibia Márquez, D., Padilla Vedia, J., Torrejón Tejerina, E., & McLean, S. (2009). Las Tic En La Docencia Universitaria. Revista Anfora, 16(26), 111–130. https://www.redalyc.org/pdf/3578/357834258008.pdfes
dc.source.bibliographicCitationPaz Reverol, C. L., García Gavidia, N., Fernández, J., & Maestre, G. (2016). El Uso De Las TIC En Adultos Mayores En Maracaibo (Venezuela) . Revista Opcion, 32(12), 169–188. https://www.redalyc.org/pdf/310/31048903009.pdfes
dc.source.bibliographicCitationPeña Gil, H., Cuartas Castro, K., & Tarazona Bermúdez, G. (2017). La Brecha Digital En Colombia: Un Análisis De Las Políticas Gubernamentales Para Su Disminución | Redes de Ingeniería. 1–13. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/REDES/article/view/12477es
dc.source.bibliographicCitationPeñalva Vélez, A., Napal Fraile, M., & Mendioroz Lacambra, A. M. (2018). Competencia Digital Y Alfabetización Digital De Los Adultos (Profesorado Y Familias). Revista International Journal of New Education. https://revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/4892/4682es
dc.source.bibliographicCitationPescador Vargas, B. (2014). ¿Hacia Una Sociedad Del Conocimiento? Revista Med, 1–1. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-52562014000200001es
dc.source.bibliographicCitationPrieto Díaz, V., Quiñones La Rosa, I., Ramírez Durán, G., Fuentes Gil, Z., Labrada Pavón, T., Pérez Hechavarría, O., & Montero Valdés, M. (2011). Impacto De Las Tecnologías De La Información Y Las Comunicaciones En La Educación Y Nuevos Paradigmas Del Enfoque Educativo. Revista SCIELO, 25(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000100009&lng=es&tlng=es.es
dc.source.bibliographicCitationPrograma de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2012). La Potencia Y El Potencial De Las TIC Al Servicio Del Desarrollo Local | UNDP. https://www1.undp.org/content/undp/es/home/presscenter/pressreleases/2012/03/08/harnessing-the-power-and-potential-of-icts-for-local-development.htmles
dc.source.bibliographicCitationAscencio Baca, G. (2012). Brecha Digital Y Desnivel De Conocimiento En México.: Comunicación Y Bibliotecas Públicas Como Elementos Clave Reductores. De 2000 a 2010. Revista Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=112758&info=resumen&idioma=SPAes
dc.source.bibliographicCitationRamírez, D. (2011). Brecha Digital La Complejidad De Un Término. Revista de Tecnología y Sociedad, 1–6. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=499051807005es
dc.source.bibliographicCitationRamírez, D. (2014). Las Nuevas Formas De La Exclusión Digital (Vol. 15). https://www.redalyc.org/pdf/1411/141131696004.pdfes
dc.source.bibliographicCitationRamos Llanos, A. J. (2008). La Intervención Pública En La Sociedad De La Información. Su Papel Como Impulsora De Competitividad E Innovación. https://eco.mdp.edu.ar/cendocu/repositorio/00901.pdfes
dc.source.bibliographicCitationRiascos Erazo, S. C., Quintero Calvache, D. M., & Ávila-Fajardo, G. P. (2009, December). Las TIC En El Aula: Percepciones De Los Profesores Universitarios. Revista Educación y Educadores, 133–157. https://www.redalyc.org/pdf/834/83412235008.pdfes
dc.source.bibliographicCitationRivera-Vargas, P., & Lindín, C. (2018). Tecnologías Digitales Para Transformar La Sociedad (Pablo Rivera-Vargas y Carles Lindín (ed.); 2018th ed.). LIBERLIBRO EDICIONES. http://www.lmi.ub.edu/usostic/Tecnologias_digitales_para_transformar_l.pdfes
dc.source.bibliographicCitationRocha Velandia, J. T., & Echavarría Suarez, S. (2017). Importancia De Las T.I.C.S En El Ambiente Empresarial. https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/1483es
dc.source.bibliographicCitationRocha Velandia, J. T., & Echavarría Suarez, S. (2017). Importancia De Las T.I.C.S En El Ambiente Empresarial. https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/1483es
dc.source.bibliographicCitationRodríguez Armenta, C. E., & Padilla Muñoz, R. (2007). Digital Literacy In Teachers From The University Of Guadalajara Universidad De Guadalajara Educación Para La Vida Y El Trabajo. Revista Apertura, 50–62. https://www.redalyc.org/pdf/688/68800605.pdfes
dc.source.bibliographicCitationRojas, E. F. (2012). Conectados A La Banda Ancha: Tecnología, Políticas E Impacto En América Latina Y España. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/4017/S2012101_es.pdfes
dc.source.bibliographicCitationRosales González, R., & Bárcenas Sánchez, V. (2017). Trazos Coordinados Para Un Diseño-Tic. Revista Legado de Arquitectura y Diseño, 21, 1–12. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4779/477948279054/477948279054.pdfes
dc.source.bibliographicCitationAsociación Latinoamericana de Integración. (2003). La Brecha Digital Y Sus Repercusiones En Los Países Miembros De La Aladi. https://www.itu.int/net/wsis/newsroom/coverage/publications/docs/aladi_brecha_digital-es.pdfes
dc.source.bibliographicCitationRuiz Silva, A., & Chaux Torres, E. (2005). La Formación De Competencias Ciudadanas. Asociación Colombiana De Facultades De Educación - Ascofade. https://laasociacion.files.wordpress.com/2015/11/la-formacion-de-competencias-ciudadanas.pdfes
dc.source.bibliographicCitationSacristán, A. (2013). Sociedad Del Conocimiento, Tecnología Y Educación. Sacristán, Ana, 19. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61339es
dc.source.bibliographicCitationSalcedo Parra, O. (2007). Encrucijada: Globalización, Tics Y Brecha Digital. Revista Ingeniería, 1–1. https://www.redalyc.org/pdf/4988/498850165001.pdfes
dc.source.bibliographicCitationSalinas, J., Bueno, I., & Monroy, S. (2008). Jesús Salinas Ibañez (Universidad Internacional De Andalucía (ed.); 500 ejempl). www.unia.eses
dc.source.bibliographicCitationSánchez Duarte, E. (2008). Las Tecnologías De Información Y Comunicación (Tic) Desde Una Perspectiva Social. 12, 1409–1451. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114584020.pdfes
dc.source.bibliographicCitationSánchez, L., Reyes, A. M., & Olarte, F. (2017). El Rol De La Infraestructura Tecnológica En Relación Con La Brecha Digital Y La Alfabetización Digital En 100 Instituciones Educativas De Colombia (Vol. 47). https://scielo.conicyt.cl/pdf/caledu/n47/0718-4565-caledu-47-00112.pdfes
dc.source.bibliographicCitationSandoval Martín, M. T. (2000). Revista Latina de Comunicación Social La Laguna (Tenerife)-julio de 2000-número 31 Algunas Cuestiones Sobre El Uso De Internet . https://www.redalyc.org/pdf/819/81933111.pdfes
dc.source.bibliographicCitationSegurajáuregui Álvarez, L., Roberto, F., & Caldelas, R. (2008). La Brecha Digital Y Su Influencia En La Educación Para La Sustentabilidad. Méx, 8. https://www.redalyc.org/pdf/342/34282908.pdfes
dc.source.bibliographicCitationSerrano, A., & Martínez, E. (2003). La Brecha Digital Mitos Y Realidades. http://www.labrechadigital.org/labrecha/LaBrechaDigital_MitosyRealidades.pdfes
dc.source.bibliographicCitationSierra, J., Bueno, I., & Monroy, S. (2016, July 4). Análisis Del Uso De Las Tecnologías TIC Por Parte De Los Docentes De Las Instituciones Educativas De La Ciudad De Riohacha. https://www.redalyc.org/jatsRepo/737/73749821005/html/index.htmles
dc.source.bibliographicCitationÁvalos, G. G. (2008). El Uso De La Tecnología De La Información Y La Comunicación Y El Diseño Curricular. Revista Educación, 32(1), 379–7082. https://www.redalyc.org/pdf/440/44032107.pdfes
dc.source.bibliographicCitationSuárez Suárez, N. E., & Custodio Najar, J. (2014). Evolución De Las Tecnologías De Información Y Comunicación En El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje. Revista Vinculos, 11(1), 209–220. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/vinculos/article/view/8028/9635es
dc.source.bibliographicCitationTarango, J., González Quiñones, F., & Villanueva Ledezma, A. (2019). Hacia Una Propuesta Para Medir Capacidades Digitales En Usuarios De Internet. Rev. Interam. http://www.scielo.org.co/pdf/rib/v42n3/2538-9866-rib-42-03-00197.pdfes
dc.source.bibliographicCitationTello Leal, E. (2008). Las Tecnologías De La Información Y Comunicaciones (TIC) Y La Brecha Digital: Su Impacto En La Sociedad De México. Revista de Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 4(2), 1–8. http://rusc.uoc.edu/rusc/es/index.php/rusc/article/download/v4n2-tello/305-1221-2-PB.pdfes
dc.source.bibliographicCitationTorre, J. (2019). Herramientas Informáticas En La Nube Que Utilizan Los Estudiantes De Formación Inicial Docente Del Instituto Superior Pedagógico Público “Teodoro Peñaloza” [Universidad Nacional Huancavelica]. http://repositorio.unh.edu.pe/bitstream/handle/UNH/2514/T.ACAD-SEGEPE-FED-2019-TORRE GÓMEZ.pdf?sequence=1&isAllowed=yes
dc.source.bibliographicCitationTortajada, I., & Pulido, M. Á. (2008). Alfabetización Digital Dialógica. Revista Global Media Journal, 5(10).es
dc.source.bibliographicCitationToudert, D. (2018). Brecha Digital, Uso Frecuente Y Aprovechamiento De Internet En México. Revista de Ciencias Sociales, 79, 1–27. http://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v26n79/2448-5799-conver-26-79-003.pdfes
dc.source.bibliographicCitationTrujillo Arellan, B. (2011). Digital, La Brecha. Revista de Tecnología y Sociedad, 1, 1–8. https://www.redalyc.org/pdf/4990/499051807009.pdfes
dc.source.bibliographicCitationUgas, L., & Cendrós, J. (2005). Brecha Digital En La Difusión De Las Tecnología De Internet Para El Acceso A La Sociedad Red Digital . In Revista de Ciencias Sociales (RCS): Vol. XI (Issue 2). https://www.redalyc.org/pdf/280/28000207.pdfes
dc.source.bibliographicCitationValenzuela, E. (2011). Educomunicación: Más Allá Del 2.0. Revista Nómadas (Col), 35, 264–266. https://www.redalyc.org/pdf/1051/105122653019.pdfes
dc.source.bibliographicCitationVaras-Meza, H., Sárez-Amaya, W., López-Valenzuela, C., & Valdés montecionsS, M. (2020). Educación Virtual: Factores Que Influyen En Su Expansión En América Latina. Revista , 25(13), 19–38. https://doi.org/10.5281/zenodo.4292698es
dc.source.bibliographicCitationAyala Aragón, O. R. (2012). Las Tecnologías De Información Y Comunicación Como Recursos Educativos En La Formación Para El Ejercicio Ciudadano. Revista Integra Educativa. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-40432012000200007es
dc.source.bibliographicCitationVianna, L., & Carvalho-Mendonça, M. (2021). El Debate Público Envenenado Y Los Límites De La Regulación Estatal: Por Una Alfabetización Digital Ante El Problema De Las Fake News. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 19–40. https://doi.org/10.17163/uni.n34.2021.01es
dc.source.bibliographicCitationVilla Orrego, N. H., & Moncada Velásquez, Y. M. (2011). (No Title). Revista Investigación & Desarrollo, 26–41. https://www.redalyc.org/pdf/268/26820752005.pdfes
dc.source.bibliographicCitationYepes Gómez, H. V. (2017). Ciencia Y Tecnología: Cambios, Transformaciones Y Retos 1 Editorial. Revista Ciencias Estratégicas, 25(37), 9–12. https://www.redalyc.org/pdf/1513/151353628001.pdfes
dc.source.bibliographicCitationBarquero Madrigal, A., & Barquero Madriga, A. (2016). Influencia De Las Nuevas Tecnologías En El Desarrollo Adolescente Y Posibles Desajustes. Revista Cúpula, 300(2), 11–25. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v30n2/art02.pdfes
dc.source.bibliographicCitationBawden, D. (2002). Vista De Revisión De Los Conceptos De Alfabetización Informacional Y Alfabetización Digital. https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2261/2251es
dc.source.bibliographicCitationBecerra Sánchez, G. M., & Padilla Muñoz, R. (2011). Política Pública Estatal De Las TIC: Una Corta Visión Social. Revista Apertura, 11, 92–103. https://www.redalyc.org/pdf/688/68826916009.pdfes
dc.source.bibliographicCitationBenítez, G. (2007). Las Nuevas Tecnologías De La Información. Universitat Rovira i Virgili. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8929/2LasnuevastecnologiasdelaInformacion.pdf?sequence=8es
dc.source.bibliographicCitationBianco, C., Lugones, G., Peirano, F., & Salazar, M. (2002). E-mail: centroredes@centindicadores De La Sociedad Del Conocimiento: Aspectos Conceptuales Y Metodológicos. http://repositorio.colciencias.gov.co/bitstream/handle/11146/158/1061-BIANCO_2002_INDICADORES_DE_.PDF?sequence=1&isAllowed=yes
dc.source.bibliographicCitationBuenrostro Mercado, H. E., & Hernández Eguiarte, M. del C. (2019). La Incorporación De Las TIC En Las Empresas. Factores De La Brecha Digital En Las Mipymes De Aguascalientes. Revista Economía Teoría y Práctica, 50, 101–124. https://doi.org/10.24275/etypuam/ne/502019/buenrostroes
dc.source.bibliographicCitationBustamante, R., Burneo, Z., & Alvarado, M. (2009). “Usos Efectivos Y Necesidades De Información Para El Desarrollo De Estrategias Apropiadas Para Proyectos TIC En El Área Rural.” https://www.cies.org.pe/sites/default/files/investigaciones/usos-efectivos-y-nesecidades-de-informacion-para-el-desarrollo-de-estrategias-apropiadas.pdfes
dc.source.bibliographicCitationCabero Almenara, J. (sf). Las Nuevas Tecnologías De La Información Y La Comunicación: Aportaciones A La Enseñanza. Repositorio Universidad de Sevilla. Retrieved May 14, 2021, from file:///C:/Users/ATMOSFERA TECNOLOGIC/Downloads/Dialnet-LaTransformacionDeLosEscenariosEducativosComoConse-1448496.pdfes
dc.source.bibliographicCitationCadena, G., & Marín, B. (2020). Análisis Sistemático De Literatura De Los Estudios Relacionados Con Las Tic Como Recurso Mediador En El Proceso Pedagógico. Revista Universidad Cooperativa de Colombia, 1–65. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/17630/1/2020_tic_recurso_pedagogia.pdfes
dc.source.bibliographicCitationCalderón, S., Núñez, P., Di Laccio, J., & Lannelli, L. (2015). Aulas-Laboratorios De Bajo Costo, Usando TIC. Revista Eureka, 12(1), 211–226. https://www.redalyc.org/pdf/920/92032970014.pdfes
dc.source.bibliographicCitationCalle-Álvarez, G. Y., & Lozano Prada, A. (2019). La Alfabetización Digital En La Formación De Competencias Ciudadanas En La Básica Primaria. Revista Eleuthera, 20, 35–54. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.20.3es
dc.source.bibliographicCitationCánovas, G., García de Pablo, A., Oliaga San Atilano, A., & Aboy Ferrer, I. (2014). Menores De Edad Y Conectividad Móvil En España: Tablets Y Smartphones. https://kidsandteensonline.files.wordpress.com/2014/07/estudio_movil_smartphones_tablets_protegeles.pdfes
dc.source.bibliographicCitationCarrió Pastor, M. L. (2007). Ventajas Del Uso De La Tecnología En El Aprendizaje Colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación, 41(4), 1–10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3116626#:~:text=El aprendizaje colaborativo implica una,la formación de cualquier materia.es
dc.source.bibliographicCitationCasas Pérez, M. de la L. (2012). Política Pública De Telecomunicaciones Y Gobernanza. Política Pública de Telecomunicaciones y Gobernanza, 3(5), 35–54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7085438&info=resumen&idioma=SPAes
dc.source.bibliographicCitationCasilla Muñoz, M. L., & Santini Villar, L. (2006). Universidad Intercultural Modelo Educativo. https://dgei.basica.sep.gob.mx/files/fondo-editorial/educacion-intercultural/cgeib_00035.pdfes
dc.source.bibliographicCitationCasillas, M. A., Ramírez, A., & Ortega, J. C. (2016). Afinidad Tecnológica De Los Estudiantes Universitarios. Revista Innovación Educativa, 151–175. https://www.redalyc.org/pdf/1794/179445403008.pdfes
dc.source.bibliographicCitationCastanedo, J. (2017). Análisis Bibliográfico Sobre La Brecha Digital Y La Alfabetización En Nuevas Tecnologías. Revista Electrónica Educare, 21(2), 195–204. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.9es
dc.source.bibliographicCitationCastaño, C. (2008). La Segunda Brecha Digital . http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_125_081231146032713.pdfes
dc.source.bibliographicCitationCastro Díaz, P., & Zamora Caroca, L. (2009). La Brecha Digital Artículo. Revista Electrónica Gestión de Las Personas y Tecnología, 2(5), 50–56. https://www.redalyc.org/pdf/4778/477847123004.pdfes
dc.source.bibliographicCitationCastro, S., Guzmán, B., & Casado, D. (2007). Las Tic En Los Procesos De Enseñanza Y Aprendizaje. Revista Redalyc, 13, 212–234. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102311.pdfes
dc.source.bibliographicCitationChacón, Penagos, Á., Ordoñez, Cordoba, J., & Anichiarico, G. (2017). Hacia El Reconocimiento De La Inclusión Digital Como Un Derecho Fundamental En Colombia. Vniversitas, 66(134), 139. https://doi.org/10.11144/Javeriana.vj134.hrides
dc.source.bibliographicCitationCobo Romani, J. C. (2009). (No Title). Revista Zer, 14(27), 295–318. https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1MNM63T42-7YHX0S-5XD/zer27-14-cobo.pdfes
dc.source.bibliographicCitationComisión Económica para América Latina y el Caribe. (2003). Los Caminos Hacia Una Sociedad De La Información En América Latina Y El Caribe. https://virtualeduca.org/documentos/2012/cepal_72(2003).pdfes
dc.source.bibliographicCitationCriado, I., & Gil García, R. (2013). Gobierno Electrónico, Gestión Y Políticas Públicas: Estado Actual Y Tendencias Futuras En América Latina. Revista Gestión y Políticas Públicas. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-10792013000400001es
dc.source.bibliographicCitationCruz Pérez, M. A., Pozo Vinueza, M. A., Andino Jaramillo, A. F., & Arias Parra, A. D. (2019). Las Tecnologías De La Información Y La Comunicación (TIC) Como Forma Investigativa Interdisciplinaria Con Un Enfoque Intercultural Para El Proceso De Formación De Los Estudiantes. E-Ciencias de La Información, 9(1), 44–59. https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052es
dc.source.bibliographicCitationDe Araujo Farias, A., & Andreu Abela, J. (2001). La Relación Ontológica Comunicación/Educación En La Sociedad Del Conocimiento Y De La Información Y Nuevos Desafíos Para La Docencia. On the Horizon, 9(5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816es
dc.source.bibliographicCitationDel Sol Vesga-Parra, L., & René Hurtado-Herrera, D. (2013). La Brecha Digital: Representaciones Sociales De Docentes En Una Escuela Marginal *. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 11(1), 137–149. https://doi.org/10.11600/1692715x.1118140912es
dc.source.bibliographicCitationDíaz Lazo, J., Pérez Gutiérrez, A., & Florido Bacallao, R. (2011). Impacto De Las Tecnologías De La Información Y Las Comunicaciones (Tic) Para Disminuir La Brecha Digital En La Sociedad Actual. Revista Cultivos Tropicales. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0258-59362011000100009es
dc.source.bibliographicCitationDíaz Vicario Anna, Mercader Juan Cristina, & Gairín Sallán Joaquín. (2019). Uso Problemático De Las TIC En Adolescentes. Revista Electronica de Investigación, 21, 1–11. file:///C:/Users/ATMOSFERA TECNOLOGIC/Downloads/Dialnet-UsoProblematicoDeLasTICEnAdolescentes-6877936.pdfes
dc.source.bibliographicCitationDomínguez Merlano, E. (2009). Las Tic Como Apoyo Al Desarrollo De Los Procesos De Pensamiento Y La Construcción Activa De Conocimientos . Revista Zona Próxima, 10, 146–155. https://www.redalyc.org/pdf/853/85312281010.pdfes
dc.source.bibliographicCitationDomínguez Romero, E., Bobkina, J., & Pertegal Felices, L. (2018). https://bbibliograficas.ucc.edu.co:4058/es/ereader/ucc/129476?page=20. Gedisa, S.A. https://bbibliograficas.ucc.edu.co:4058/es/ereader/ucc/129476?page=20es
dc.source.bibliographicCitationDupuy, G. (2007). La Fractura Digital Hoy. Revista CTS, 3(9), 115–133. https://www.redalyc.org/pdf/924/92430908.pdfes
dc.source.bibliographicCitationDuque Álvarez, C., & García Montoya, C. C. (2015). Análisis Sobre El Uso Y Apropiación De Las TIC En Un Grupo De Alumnos Entre Los 10 Y 12 Años De Edad, De Quinto Grado, Del Centro Educativo Autónomo De Medellín [Universidad Pontificia Bolivariana]. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/2645/TG_Claudia_García_y_Camila_Duque.pdf?sequence=1es
dc.source.bibliographicCitationDurán Molina, J. (2018). Las Implicaciones De La Brecha Digital Para Los Países En Desarrollo: Caso Venezuela. Revista Sapienza Organizacional, 5(9), 105–128. https://www.redalyc.org/jatsRepo/5530/553056570006/553056570006.pdfes
dc.source.bibliographicCitationEcheverría, J. (2008). Apropiación Social De Las Tecnologías De La Información Y La Comunicación. Revista CTS, No10, 4, 171–182. https://www.redalyc.org/pdf/924/92441011.pdfes
dc.source.bibliographicCitationEscribano Hervis, E. (2017). La Educación En América Latina: Desarrollo Y Perspectivas. Actualidades Investigativas En Educación, 17(2), 1–23. https://doi.org/10.15517/aie.v17i1.28147es
dc.source.bibliographicCitationFerrés Prats, J. (2013). La Competencia Mediática Y Emocional De Los Jóvenes. http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/46/publicaciones/revista101_capitulo7.pdfes
dc.source.bibliographicCitationFinquelievich, S. (2005). TIC Y Reducción De La Pobreza En América Latina Y El Caribe. http://www.sela.org/media/3202339/t023600003048-0-tic_y_reducción_de_la_pobreza_en_alc.pdfes
dc.source.bibliographicCitationFlórez Romero, M., Aguilar Barreto, A. J., Hernández Peña, Y. K., Pablo Salazar Torres, J., Alexander Pinillos Villamizar, J., & Pérez Fuentes, C. A. (2017). Sociedad Del Conocimiento, Las TIC Y Su Influencia En La Educación Knowledge society, ICT and its influence on education Contenido. Revista ESPACIOS.Com, 38, 1–39. https://www.revistaespacios.com/a17v38n35/a17v38n35p39.pdfes
dc.source.bibliographicCitationFundación Comisión Asesora en Alta Tecnología de Costa Rica. (2006). La Brecha Digital En Costa Rica. http://www.prosic.ucr.ac.cr/sites/default/files/recursos/10capfinal.pdfes
dc.source.bibliographicCitationGarcía Aguilera, F. J., Leiva Olivencia, J. J., Espíndola Junior, F. E., & Piccoli Fontoura, F. A. (2020). Vista De Inclusión Social De Mujeres Rurales A Través De Programas De Alfabetización Digital Para El Empleo. Revista Complutense de Educación, 15–25. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/67590/4564456555382es
dc.source.bibliographicCitationGarcía Aretio, L. (2019). Necesidad De Una Educación Digital En Un Mundo Digital. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 1–12. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23911es
dc.source.bibliographicCitationGarcía García, F., & Rosado Millán, J. (2012). Conductas Sociocomunicativas De Los Nativos Digitales Y Los Jóvenes En La Web 2.0. Revista Comunicación y Sociedad, 25(1), 1–24. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/27356/1/GARCÍA GARCÍA.pdfes
dc.source.bibliographicCitationGarcía Valcácer, A. (2008). La Actitud De Los Futuros Maestros Hacia Las Nuevas Tecnologías. file:///C:/Users/ATMOSFERA TECNOLOGIC/Downloads/La_actitud_de_los_futuros_maestros_hacia.pdfes
dc.source.bibliographicCitationGarrido Lora, M., Busquet Durán, J., & Munté. (2016). De Las TIC A Las TRIC: Estudio Sobre El Uso De Las TIC Y La Brecha Digital Entre Adultos Y Adolescentes En España - Dialnet. Revista Dialnet, 44–57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5594361es
dc.source.bibliographicCitationGeorge Reyes, C. E., & Salado Rodríguez, L. I. (2019). Cómo Citar El Artículo Número Completo Más Información Del Artículo. Revista Reddalyc, 11, 38–55. https://doi.org/10.32870/Ap.v11n1.1387es
dc.source.bibliographicCitationGil, A., Feliu, J., Rivero, I., & Gil, E. P. (2003). ¿Nuevas Tecnologías De La Información Y La Comunicación O Nuevas Tecnologías De Relación? Niños, Jóvenes Y Cultura Digital. https://www.uoc.edu/dt/20347/20347.pdfes
dc.source.bibliographicCitationGil Saura, I., Ruiz Molina, M. E., & Calderón García, H. (2009). La Influencia De Las TIC En La Satisfacción Del Cliente En El Comercio Minorista. Revista Cuadernos de Administración, 59–73. https://www.redalyc.org/pdf/205/20511993004.pdfes
dc.source.bibliographicCitationGodoy Etcheverry, S., & Galvez Johnson, M. (2008). La Brecha Digital Correspondiente: Obstáculos Y Facilitadores Del Uso De TIC En Padres De Clase Media Y Media Baja En Chile. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 6(18), 1–19. https://www.redalyc.org/pdf/924/92422639011.pdfes
dc.source.bibliographicCitationGómez, D., Alvarado, R., & Martínez, M. (2018, February). La Brecha Digital: Una Revisión Conceptual Y Aportaciones Metodológicas Para Su Estudio En México. 2–25. https://www.redalyc.org/jatsRepo/4576/457654930005/457654930005.pdfes
dc.source.bibliographicCitationGómez Navarro, D. A. (2019). Uso De Las Tecnologías De La Información Y La Comunicación Por Universitarios Mayas En Un Contexto De Brecha Digital En México. Región y Sociedad, 31, e1130. https://doi.org/10.22198/rys2019/31/1130es
dc.source.bibliographicCitationGonzález Ayala, E., & Villalobos Carranza, I. (2012). Percepción Y Uso De La Tecnología Por Estudiantes De Décimo Año En Las Lecciones De Educación Cívica. Revista Educación, 36(2), 379–7082. https://www.redalyc.org/pdf/440/44024857001.pdfes
dc.source.bibliographicCitationGranados Ospina, A. (n.d.). SOFIA-SOPHIA Las TIC En La Enseñanza De Los Métodos Numéricos * The Tic in teaching numerical methods.es
dc.source.bibliographicCitationGraue, E., Martuscelli, J., & Martínez Leyva, C. (2019). Educación Superior, El Futuro Del Trabajo Y La Automatización. Revista Universidades, 65–76. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37361142008es
dc.source.bibliographicCitationGuijarro Lomeña, A. (2007). Las TIC Al Servicio De Los Objetivos De Desarrollo Del Milenio: Claves para optimizar los beneficios - Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2348051es
dc.source.bibliographicCitationGutiérrez, A., & Tyner, K. (2012). Educación Para Los Medios, Alfabetización Mediática Y Competencia Digital. Comunicar, 19(38), 31–39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03es
dc.source.bibliographicCitationGutiérrez Martín, A. (2008). Las TIC En La Formación Del Maestro. “Realfabetización” Digital Del Profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 191–206. https://www.redalyc.org/pdf/274/27418813011.pdfes
dc.source.bibliographicCitationGuzmán, J. (2007). Brechas Digitales, Aprendizaje E Internet En Las Universidades. 1–19. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194220390008.pdfes
dc.source.bibliographicCitationHenríquez, P., & Arellano, A. (2014). Nuevas Inequidades En La Era Digital: Los Modos De Uso De Internet En Jóvenes De Argentina, Colombia Y Venezuela - Dialnet. Revista Educación y Pedagogía, 26(67), 136–152. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7219800es
dc.source.bibliographicCitationIñaki Chaves, J. I. (2014). Universidad, Ciudadanía Y TIC. Revista Colombiana De Humanidades, 46(85), 345–361. https://www.redalyc.org/pdf/5155/515551536009.pdfes
dc.source.bibliographicCitationJacovkis, P. M. (2011, August). Las TIC En América Latina: Historia E Impacto Social. Revista Iberoamericana De Ciencia, Tecnología Y Sociedad, 1–3. https://www.redalyc.org/pdf/924/92422639003.pdfes
dc.source.bibliographicCitationKustcher, N., & Pierre, A. (2001). Pedagogía E Internet: Aprovechamiento De Las Tecnologías. Revista de Investigación. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142008000300016es
dc.source.bibliographicCitationLaverde, A. C., & Arias, M. H. (2015). Producción Abierta De Un Contenido Educativo Digital: Un Estudio De Caso Open Production Of An Educational Digital Content: A Case Study. Opción, 31(4), 312–327. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045569020.pdfes
dc.source.bibliographicCitationLeón Martínez, J., & Tapia Rangel, E. (2013). Educación Con Tic Para La Sociedad Del Conocimiento. Revista Digital Universitaria, 14(1), 1–12. http://www.revista.unam.mx/vol.14/num2/art16/art16.pdfes
dc.source.bibliographicCitationLevis, D. (2006, December 12). Alfabetos Y Saberes: La Alfabetización Digital. https://core.ac.uk/download/pdf/60633624.pdfes
dc.source.bibliographicCitationLevratto, V. (2017). La Alfabetización Digital En Las Comunidades Originarias Huarpe Y Ranquel Programa Escuelas Públicas Digitales De San Luis, Argentina. Un Estudio De Caso. Revista Información, Cultura y Sociedad, 36, 1–20. https://www.redalyc.org/jatsRepo/2630/263051103007/263051103007.pdfes
dc.source.bibliographicCitationLévy, P. (2007). Ciencia, Tecnología Y Sociedad 16 • Anttiropos A!L\ Universidad Autonoma Metropolitana. https://antroporecursos.files.wordpress.com/2009/03/levy-p-1997-cibercultura.pdfes
dc.source.bibliographicCitationLinne, J. (2020). Las TIC En La Intersección Áulica: Desafíos Y Tensiones De La Alfabetización Digital En La Escuela Media ICT in the Classroom Intersection: Challenges and Tensions in Digital Literacy in High Schools. 22, 24. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e24.3072es
dc.source.bibliographicCitationLira Pérez, R. (2013). Los Adolescentes Y El Uso Social De Las Tic. http://revistas.unam.mx/index.php/eutopia/article/viewFile/44594/40281es
dc.source.bibliographicCitationMarciales Vivas, G. P. (2012). Competencia Informacional Y Brecha Digital: Preguntas Y Problemas Emergentes Derivados De Investiga. Revista Education and Informaction Skills, 126–143. http://www.scielo.org.co/pdf/noma/n36/n36a09.pdfes
dc.source.bibliographicCitationMarín Díaz, V. (2917). Las TIC Y Los Escolares Del Medio Rural, Entre La Brecha Digital Y La Educación Inclusiva - Dialnet. Revista de Pedagogía, 69(3), 41–56. file:///C:/Users/ATMOSFERA TECNOLOGIC/Documents/TRABAJO DE GRADO/Dialnet-LasTICYLosEscolaresDelMedioRuralEntreLaBrechaDigit-6049717 (1).pdfes
dc.source.bibliographicCitationMarínez Hernández, L. M., Ceceña Torrero, P. E., & Martíenez Leyva, D. E. (2014). ¿Qué Son Las TIC´S? (K. R. Campos Martínez (Ed.)). Red Durango De Investigadores Educativos, A.C. http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Tics.pdfes
dc.source.bibliographicCitationMartín Gutiérrez, A. (2003). Alfabetización Digital Algo Más Que Botones Y Teclas. https://www.alfabetizaciondigital.redem.org/wp-content/uploads/2015/07/Alfabetización-digital-Algo-más-que-botones-y-teclas.pdfes
dc.source.bibliographicCitationMartín Gutiérrez, A. (2010). Creación multimedia y alfabetización en la era digital (En Aparici).pdf. file:///C:/Users/ATMOSFERA TECNOLOGIC/Documents/TRABAJO DE GRADO/Creacion_multimedia_y_alfabetizacion_en.pdfes
dc.source.bibliographicCitationMatamla, C. (2018). Desarrollo De Alfabetización Digital ¿Cuáles Son Las Estrategias De Los Profesores Para Enseñar Habilidades De Información? In Perfiles Educativos | (Vol. 162). http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n162/0185-2698-peredu-40-162-68.pdfes
dc.source.bibliographicCitationMelella, C. E. (2016). La Trama De La Comunicación Migración Y TIC: Identidades Andinas En Facebook. Revista Redalyc, 20(1), 73–88. https://www.redalyc.org/pdf/3239/323944778004.pdfes
dc.source.bibliographicCitationMiklos, T., & Arroyo, M. (2008). (No Title). Revista Universidades, 37, 49–67. https://www.redalyc.org/pdf/373/37311274005.pdfes
dc.source.bibliographicCitationMinisterios de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. (2018). Uso Y Apropiación - Fortalecimiento TI. Mintic. https://www.mintic.gov.co/gestion-ti/Gestion-IT4+/Uso-y-Apropiacion/es
dc.source.bibliographicCitationMirete Ruiz, A. B. (2010). Formación Docente En Tics. ¿Están Los Docentes Preparados Para La (R)Evolución Tic? Revista de Psicología, 4(1), 35–44. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832327003.pdfes
dc.source.bibliographicCitationMolina Pacheco, L. E., & Mesa Jiménez, F. Y. (2018). Vista De Las TIC En Escuelas Rurales: Realidades Y Proyección Para La Integración | Praxis & Saber. Revista Utpc. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/8924/8973es
dc.source.bibliographicCitationMontiel, N. de V. (2008). Tecnologías De Información Y Comunicación Para Las Organizaciones Del Siglo XXI Communication and Information Technologies for the Enterprises of XXI Century. 77–86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3217615es
dc.source.bibliographicCitationMorales Arellano, M. A. (2020). Las Brechas Digitales En México: Un Balance Pertinente. Trimestre Economico, 87(346), 367–402. https://doi.org/10.20430/ETE.V87I346.974es
dc.source.bibliographicCitationMoreira Area, M. (2015). La Alfabetización Digital Y La Formación De La Ciudadanía Del Siglo XXI 10 Digital literacy and citizenship of XXI century. http://www.scielo.org.bo/pdf/rieiii/v7n3/v7n3_a02.pdfes
dc.source.bibliographicCitationMoreira, M. A., Gros Salvat, B., & Marzal, M. Á. (2008). Alfabetizaciones Y Tecnologías De La Información Y La Comunicación. Editorial Síntesis. http://cmap.upb.edu.co/rid=1R3L6869N-1FV1R9T-VF/NT_Area_Moreira-y-otros.pdfes
Appears in Collections:Comunicación Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021_dificultades_afrontan_jovenes-Anexo 1.xlsxAnexo204.57 kBMicrosoft Excel XMLView/Open
2021_dificultades_afrontan_jovenes-Anexo 2.xlsxAnexo44.62 kBMicrosoft Excel XMLView/Open
2021_dificultades_afrontan_jovenes-LicenciaUso.pdfLicencia de uso830.57 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
2021_dificultades_afrontan_jovenes.pdfTrabajo de grado1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.