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Title: Effect of acute physical exercise on executive functions and emotional recognition: analysis of moderate to high intensity in young adults
Author: Aguirre Loaiza, Haney
Arenas, Jaime
Arias, Ianelleen
Franco Jímenez, Alejandra
Barbosa-Granados, Sergio
Ramos-Bermúdez, Santiago
Ayala Zuluaga, Federico
Núñez, César
García Mas, Alexandre
Email autor: haney.aguirre@ucp.edu.co
jaarenas@correo.iue.edu.co
iarias@uniquindio.edu.co
alejafj@gmail.com
sergio.barbosag@campusucc.edu.co
santiago.ramos@ucaldas.edu.co
federico.ayala@ucaldas.edu.co
cnunez@udem.edu.co
alex.garcia@uib.es
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Issue Date: 20-Dec-2019
Keywords: Ejercicio físico
Neurociencia cognitiva
Rendimiento cognitivo
Funciones ejecutivas
Reconocimiento emocional
Psicología del ejercicio
Resume: El ejercicio físico (EP) está asociado con cambios cognitivos y función cerebral. Sin embargo, es necesario aclarar el efecto de la EP en diferentes intensidades, las condiciones de los grupos de población y la duración de la EF sobre diferentes dominios cognitivos. Además, no se conocen estudios que hayan evaluado el reconocimiento emocional contextual. Por tanto, se estudió el efecto de la EP aguda de intensidades moderadas hasta superiores a las funciones ejecutivas y al reconocimiento emocional contextual. Los participantes fueron evaluados y clasificados en dos experimentos de acuerdo con las medidas de control y autoinforme de forma abreviada de IPAQ. En ambos experimentos, los grupos fueron aleatorizados, controlados y expuestos a una sesión de ciclismo indoor a través de intervalos de alta intensidad (75-85% de FCmáx). El Experimento 1 incluyó a adultos jóvenes que eran físicamente activos (AF) y aparentemente sanos (n = 54, Mage = 20,7, SD = 2,5). El experimento 2 involucró a adultos jóvenes que estaban físicamente inactivos (IP) y aparentemente sanos (n = 36, Mage = 21.6, SD = 1.8). La duración fue el único factor que varió: 45 min para AF y 30 min para PI. Las funciones ejecutivas fueron evaluadas por el Stroop, TMT A / B, la fluidez verbal y el reconocimiento emocional a través de una tarea que incluye emociones corporales y faciales en contexto, simultáneamente. El análisis de ANOVA factorial mixto mostró efectos sobre las elecciones correctas de los grupos de ciclismo indoor en el PA y el tiempo de respuesta en el IP. Además, se observaron otros efectos en los grupos controlados. Las medidas de TMT-A / B mostraron cambios en las medidas preprueba y posprueba para ambos experimentos. El rendimiento de la fluidez verbal favoreció al grupo de control en ambos experimentos. Mientras tanto, el reconocimiento emocional mostró un efecto de la EP en la reducción de errores y mejoró las puntuaciones en las elecciones correctas de las emociones corporales. Estos resultados sugieren que las FE con intensidades favorecieron procesos cognitivos como el control inhibitorio y el reconocimiento emocional en contexto. Hemos tenido en cuenta la importancia del diseño de tareas de alta complejidad que eviten un efecto techo. Este estudio es el primero en reportar un efecto positivo de la EP sobre el reconocimiento contextual emocional. Se presentan importantes implicaciones clínicas y educativas que resaltan el papel modulador de la FE con intensidades moderadas a altas.
Abstract: Physical exercise (PE) is associated with cognitive changes and brain function. However, it is required to clarify the effect of PE in different intensities, population groups conditions and the EF duration over different cognitive domains. Besides, no studies are known to have evaluated the contextual emotional recognition. Therefore, we studied the effect of acute PE of moderate intensities up to higher ones to the executive functions and the contextual emotional recognition. The participants were evaluated and classified in two experiments according to the IPAQ short form self-report and control measures. In both experiments, the groups were randomized, controlled, and exposed to one session of indoor cycling through intervals of high measure intensity (75–85% HRmax). Experiment 1 comprised young adults who were physically active (PA) and healthy, apparently (n = 54, Mage = 20.7, SD = 2.5). Experiment 2 involved young adults who were physically inactive (IP) and healthy, apparently (n = 36,Mage = 21.6, SD = 1.8). The duration was the only factor that varied: 45 min for PA and 30 min for PI. The executive functions were evaluated by the Stroop, TMT A/B, and verbal fluency, and the emotional recognition through a task that includes body and facial emotions in context, simultaneously. The analysis of factorial mixed ANOVA showed effects on the right choices of the indoor cycling groups in the PA, and the time response in PI. Also, other effects were observed in the controlled groups. TMT-A/B measures showed changes in the pre-test–post-test measures for both experiments. Verbal fluency performance favored the control group in both experiments. Meanwhile, the emotional recognition showed an effect of the PE in error-reduction and enhanced the scores in the right choices of body emotions. These results suggest that the EF with intensities favored cognitive processes such as inhibitory control and emotional recognition in context. We took into account the importance of high-complexity tasks design that avoid a ceiling effect. This study is the first on reporting a positive effect of PE over the emotional contextual recognition. Important clinical and educational implications are presented implications which highlight the modulatory role of EF with moderate to high intensities.
Table Of Contents: Introduction. -- Measure. -- Materials and methods. -- Procedure. -- Data Analysis. -- Ethics Statement. -- Results. -- Discussion. -- Conclusion. -- Data avalibility statement. -- Author contributions. -- Funding. -- Acknowledgments. -- Suplementary material. -- References.
Program: Psicología
Headquarters: Pereira
Type: Artículos Científicos
Citation: Aguirre-Loaiza H, Arenas J, Arias I, Franco-Jímenez A, Barbosa-Granados S, Ramos-Bermúdez S, Ayala-Zuluaga F, Núñez C and García-Mas A (2019) Effect of Acute Physical Exercise on Executive Functions and Emotional Recognition: Analysis of Moderate to High Intensity in Young Adults. Front. Psychol. 10:2774. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02774
Resource reference: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.02774/full
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