Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12494/20590
Exportar a:
Title: Industry and academia partnership for aquatic renewable energy development in Colombia: A knowledge-education transfer model from the United Kingdom to Colombia
Author: Colmenares Quintero, Ramón Fernando
Rojas, Natalia
Kerr, Sandy
Caicedo Concha, Diana Milena
Email autor: ramon.colmenaresq@campusucc.edu.co
natalia.rojas@aquatera.co.uk
S.Kerr@hw.ac.uk
diana.caicedoc@campusucc.edu.co
metadata.dc.description.cvlac: https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000192503
https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001434849
Issue Date: 19-Oct-2020
Keywords: Desarrollo de capacidades
Transferencia de conocimiento
Energía Renovable Acuática
Objetivos de Desarrollo Sostenible
Colaboración industria-academia
Resume: La necesidad de “transferencia de conocimiento entre la industria y el mundo académico (IAKT)” y una estrecha colaboración en Colombia ha sido reconocida como fundamental para la innovación, mientras que en el Reino Unido (Reino Unido) se ha implementado con éxito un modelo IAKT en el Reino Unido que beneficia a ambas partes interesadas. Como resultado en Colombia, no existe un modelo IAKT para guiar a estos dos grupos de partes interesadas clave. La metodología utilizada se basa en el análisis de los datos recopilados directamente de la industria y el mundo académico de las energías renovables acuáticas (ARE) en las islas Orkney (Escocia). Además, se utilizó y analizó la literatura disponible en el dominio público. Con esta información se propone un modelo conocimiento-educación para el contexto colombiano. El plan de estudios modelo IAKT se basó en los temas del curso ARE y fue validado en una fase preliminar con estudiantes de ingeniería de pregrado de la UCC de diferentes disciplinas. Los resultados fueron muy prometedores en cuanto a las habilidades desarrolladas por los estudiantes, no solo técnicas sino también en habilidades comunicativas, trabajo en equipo, pensamiento crítico, etc.
Abstract: The need for “industry-academia knowledge transfer (IAKT)” and close collaboration in Colombia has been recognised as critical to innovation, while in the United Kingdom (UK) an IAKT model has been successfully deployed in the UK benefitting both stakeholders. As a result in Colombia, an IAKT model does not exist to guide these two key stakeholder groups. The methodology used is based on the analysis of the data collected directly from the aquatic renewable energy (ARE) industry and academia in the Orkney islands (Scotland). In addition, literature available in the public domain was used and analysed. Having this information, a knowledge-education model is proposed for the Colombian context. The IAKT model curriculum was based on ARE course topics and validated in a preliminary phase with UCC undergraduate engineering students from different disciplines. The results were very promising in terms of the skills developed by the students, not only technical but also in communication skills, teamwork, critical thinking and so on.
Program: Ingeniería Civil
Headquarters: Medellín
Type: Acta de memorias
Artículo
Citation: Ramon Fernando Colmenares-Quintero , Natalia Rojas , Sandy Kerr & Diana M. Caicedo-Concha | (2020) Industry and academia partnership for aquatic renewable energy development in Colombia: A knowledge-educa. http://hdl.handle.net/20.500.12494/20590.
Resource reference: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23311916.2020.1829805
Appears in Collections:Ingeniería Civil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020_Industry_academia_partnership_LicenciaUso.pdfLicencia de Uso184.95 kBAdobe PDFView/Open
2020_Industry_academia_partnership.pdfArticulo5.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.