Docencia Universitaria

URI permanente para esta colección

Navegar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 20 de 190
  • PublicaciónAcceso abierto
    La función del juego y su relación con la escuela
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá., 2024-02-26) Cadena, Edison David; Prieto Diaz, Claudia Mónica
    Los entrenadores de fútbol en sus dinámicas de entrenamiento, resaltan la definición del rol, limitando la expresión desde el juego, el cual no permite que el cuerpo se exprese, que sobre salga la verdadera comprensión desde el punto de vista de la función, ya que estos prefieren establecer planteamientos tácticos y estratégicos definidos, basando su conocimiento, su experiencia, prefiriendo inclinarse por lo sucede actualmente (los títulos, o la influencia del actual equipo) , estos, que inhiben al jugador hasta mecanizarlo en todos los aspectos del juego, donde prestan y adaptan sus conocimientos a estas dinámicas, donde olvidan los contextos de los jugadores, su edad cronológica y los más importante, la oportunidad de resaltar la función desde el punto de vista de la interpretación del cuerpo, fomentando su riqueza técnica, su comprensión, su desarrollo, que son tan fluctuantes dentro del juego.
  • PublicaciónRestringido
    La importancia del estudio de caso como estrategia en la enseñanza del derecho: un espacio de formación para el desarrollo de competencias en los futuros abogados
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2023-12-02) Reyes Barrera, Max Giovanny; Prieto Díaz, Claudia Mónica; Universidad Cooperativa de Colombia
    El aprendizaje tradicional del derecho se ha basado completamente en la catedra y encuentros de clases magistrales; desde el inicio de la historia, los escenarios educativos relacionados con la enseñanza-aprendizaje de la abogacía, se han concebido desde la idea tradicional, conservadora y llena de rituales. Sin embargo, en el último siglo se presenta una conceptualización de métodos de aprendizaje activo, siendo más clara y relevante, la necesidad de implementar en las clases de derecho, el estudio de casos reales y la utilización de la casuística como método de enseñanza complementando la formación del futuro abogado y desarrollando competencias de suma importancia para el profesional en derecho; lo cual, favorece la formación integral de los abogados en formación en cuanto al fortalecimiento de capacidades y habilidades para la aplicación de los conocimientos jurídicos adquiridos en la academia en la práctica de la abogacía
  • PublicaciónRestringido
    Estrategias para maestros desde el pensamiento de la pedagogía liberadora de Freire y la transformación en el contexto educativo
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2023-11-02) Carrillo Lizcano, Cristian Camilo; Prieto Díaz, Claudia Mónica
    La educación siempre ha sido tema de conversación, confrontación, reflexión y aun más de profundos y grandes estudios a lo largo del tiempo, con aportes valiosos por parte de muchos personajes a los cuales se les debe los aportes sobre los cuales, o se discute o se colocan como bases para nuevas investigaciones. Para esta investigación se toma como referencia 2 posturas puntualmente, en algunos discursos por momentos parecerán ser contrarias, pero invitan finalmente a la transformación de la educación como son las de Paulo Freire y Michel Foucault, explicadas a continuación. Como base de partida en esta investigación se quiere presentar algunas posturas de Michel Foucault, quien en 1975 apoyo su discurso planteándolo dentro del libro “Vigilar y castigar”. Desde donde se plantea un sistema educativo que sigue actual, en muchas partes gracias a las instituciones y ¿porque no?, a los mismos maestros. Desde esta postura se plantea que la educación está diseñada para ejercer relaciones de poder que están presentes siempre en la sociedad; en la educación desde la autoridad y la disciplina se “forman” sujetos que encajen allí. Por el contrario, Paulo Freire propone la crítica como pertinente en la educación, donde se debe dejar de plantear la educación como un proceso meramente de transmisión de información, repensándola, invitándola a salir del aula, rompiendo las estructuras que llevan de manera “cómoda” muchos años de la misma manera. Desde esta postura, el estudiante es dueño también de su proceso y con ello desafiar a los maestros a generar cambios en sus discursos, a salir de una zona de confort donde la educación actual no se permite estar inmóvil, sino todo lo contrario a estar en constante evolución, permeándose de los desafíos de la actualidad, a los cuales, el maestro invite a dirigir la mirada hacia allá. Es por ello, que esta investigación quiere proponer repensarse el rol del docente desde la mirada crítica, tratando de exponer una educación del siglo XXI, transformadora retadora y constructora de una sociedad más accesible para todo el mundo desde el conocimiento.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Educación: derecho fundamental y servicio público con función social. ¡análisis de su coexistencia o incompatibilidad desde el discurso jurídico y su rol como función social!
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2024-02-05) Niño Bahamón, Yesica Tatiana; Sandoval Salinas, Oscar Orlando; Pérez Polo, Jahir José; Prieto Diaz, Claudia Mónica; Prieto Diaz, Claudia Mónica
    La educación a la luz de lo estipulado en el artículo 67 de la Constitución Política de Colombia, si bien es garantía de acceso, permanencia, prestación, incluso por vía de acción de tutela, no es óbice para que la triple fisonomía dada [derecho fundamental, servicio público y función social] se cumpla o materialice en la forma y términos que cada uno de estos conceptos comprende. Para el caso en particular, ocupa analizar si la función social de la educación se sujeta a los parámetros mínimos que su concepción sociológica encierra o abarca, los cuales, a título de ejemplo se pueden supeditar a: 1. Asegurar la continuidad social; 2. Promover el cambio social; 3. Adaptar a los individuos al grupo; 4. Ejercer un control social; 5. Servir a los fines políticos; 6. Realizar una selección social; 7. Disminuir las diferencias sociales; 8. Promover el desarrollo material de la sociedad. Lo anterior, en consideración a que la educación como derecho fundamental y servicio público se supedita a brindar la cobertura, acceso, permanencia y calidad de este (Corte Constitucional Sentencia T-457/18); motivo por el cual, su campo de acción debe extenderse al inalcanzable propósito de hacer cesar las brechas que impiden el rompimiento de las desigualdades económicas y sociales que truncan su acceso.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Debilitamiento de la escritura jurídica en el sistema organizacional actual: análisis de sus causas y estrategias de mejora
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2024-02-05) Sánchez Suárez, María Fernanda; Prieto Díaz, Claudia Mónica
    El presente trabajo tiene como base una problemática que se manifiesta día a día en los entornos organizacionales, relacionada con las deficiencias en el uso del lenguaje escrito, pues, se evidencian dificultades en cuanto a las habilidades escritoras de los profesionales a la hora de elaborar un texto, asociadas a la redacción, ortografía, sintaxis, cohesión, coherencia, entre otras. Habilidades de escritura, que son de gran importancia en la vida laboral y de las organizaciones, ya que estas últimas, requieren de profesionales competentes, que logren desenvolverse de manera eficiente en los diferentes aspectos y tareas que se precisen, siendo la comunicación escrita uno de los elementos claves dentro del ámbito organizacional. En este contexto, según el concepto de organización basado en el Fayolismo, Espinoza Soto Mayor (2009). dice que “el individuo es parte del todo organizacional y de su estructura para conseguir la eficiencia. La organización debe ser una estructura mutua entre lo humano y lo material en donde se especifican, de manera detallada, las operaciones y las funciones que las personas deben cumplir para conseguir los fines esperados” (pág.3). Sin embargo, la observación a través del tiempo ha hecho visible una tendencia a ir en contravía de dicha eficiencia y a caer en el reproceso ya que, las debilidades de los colaboradores de las organizaciones (usualmente de los de menor jerarquía), en lo que respecta a la generación de documentos hacen que, en aras de la calidad del contenido, sus superiores deban dedicar parte de su tiempo a la revisión y corrección de los mismos. Se convierte así, en un desgaste para los niveles jerárquicos superiores dentro de la organización, el recordar a sus subalternos que la comunicación escrita en un ámbito profesional (ya sea sobre un papel o a través de medios digitales) debe caracterizarse por un correcto manejo de las normas ortográficas y gramaticales, la redacción y la sintaxis. Lo que incide a su vez, en que la percepción por parte de los líderes de las organizaciones frente a los procesos de escritura de sus colaboradores no sea muy favorable, pues no se evidencia calidad en cuanto a la producción textual de éstos en el día a día; lo cual hace notoria la necesidad de fortalecer las habilidades escriturales de los profesionales que hacen parte de las organizaciones puesto que éstas permiten el desarrollo de competencias comunicativas que son de suma importancia en la práctica laboral. Para el caso particular de este trabajo de grado, surge el interés por el abordaje de la escritura en el ámbito organizacional jurídico, el cual desde luego incluye a los equipos de trabajo que se conforman al interior de las firmas de abogados. Es notorio cómo el desarrollo de habilidades comunicativas es fundamental en el marco del ejercicio laboral de estos despachos, siendo la escritura una competencia necesaria de los profesionales que los integran.
  • PublicaciónAcceso abierto
    La educación e infocracia en el mundo contemporáneo
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2023-12-02) Insuasty Vega, Daniel Ismael; Prieto Diaz, Claudia Monica
    La información, como concepto en su vasta extensión abarca todo tipo de datos codificados de manera escrita, por tradición cultural, oral o ya sea almacenada como paquete de datos en entornos digitales de sistemas informáticos. Se distingue por ser cualquier dato o hecho que posea significado y utilidad, generando así una multiplicidad de formas informativas. El filósofo Byung- Chul Han, en su obra "La Digitalización y la Crisis de la Democracia," acuña el término "infocracia" para referirse al manejo de la información y su impacto en la democracia, explorando cómo influye en la gobernabilidad y la toma de decisiones basada en el acceso y gestión de la información.Vivimos en una era en la que la información es abundante y accesible gracias a la tecnología, lo que, paradójicamente, la hace efímera y carente de veracidad. Ante este panorama, resulta crucial comprender que la información no solo abarca datos y conocimientos, sino que se almacena, codifica, transmite y transforma, adquiriendo valor a través de la interacción humana en función de su utilidad. En este contexto, la información se convierte en un factor determinante que incide en opiniones, conductas y tendencias sociales, así como en la toma de decisiones políticas, económicas y académicas.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Desempeño académico en matemáticas de los estudiantes de grado undécimo del colegio R.R. Oblatas al divino amor en las pruebas saber 11°
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2023-12) Caro Nieto, Jhoan Sebastián; Bossa Bonilla, Daniel Andrés; Prieto Díaz, Claudia Mónica; Universidad Cooperativa de Colombia
    Este trabajo de grado de investigación se centra en una comparación cuantitativa y cualitativa, de los resultados obtenidos en las pruebas Saber 11º y el desempeño académico institucional en matemáticas en los años 2018 y 2022. Este análisis se realiza tomando como base la normativa establecida por el Ministerio de Educación Nacional en Colombia en los Lineamientos Curriculares en el contexto específico del Colegio R.R. (Religiosas) Oblatas al Divino Amor. La primera fase se enfoca en la recolección de información documental a través de un estado del arte, posteriormente en el análisis de los resultados de las pruebas Saber 11º y su comparación con el desempeño académico de los estudiantes en matemáticas a lo largo de su formación en el colegio en los años escolares 2018 y 2022. Para finalmente centrar la investigación en la comparación y análisis de los resultados, con el objetivo de proporcionar una evaluación crítica de los mismos y de esta manera ofrecer herramientas para un autodiagnóstico institucional, que logre identificar áreas de mejora e implementar de estrategias de cambio en el ámbito educativo académico de la institución educativa. El análisis toma diversas categorías de la evaluación para el área de matemáticas en las pruebas Saber 11º, incluyendo percentiles además de las evaluaciones y calificaciones escolares, que midan el nivel del estudiante y el nivel institucional respecto a los estándares del ICFES. Los datos obtenidos no solo serán útiles para la institución educativa de estudio, sino también para otras instituciones interesadas en enfrentar desafíos similares en Bogotá. Además, esta investigación contribuirá al desarrollo de currículos y estrategias didácticas institucionales relacionadas con la prueba Saber 11°, con un enfoque en la mejora del desempeño académico a nivel regional y nacional, en consonancia con las competencias curriculares establecidas desde el Ministerio de Educación.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Patología para el Oncohematólogo pediatra
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, 2023-08-29) Quintero Canasto, Edna Margarita; León Matallana, Fabio; Elizabeth Oviedo , Angélica María Moya
    Pediatric cancer is a catastrophic disease that represents an important cause of morbidity and mortality in the world in this age group. Based on the need for knowledge in the area, training programs for doctors have been developed in different countries; Initially, the training model for medical specialists was carried out in a healthcare manner with experts, and later, academic programs endorsed by hospitals and/or universities were regularized and legislated. Usually, the attendance time at the pathology services of specialists in postgraduate training in pediatric oncohematology is short, and although it is beneficial, it turns out to be insufficient to cover such a broad branch of knowledge; Therefore, providing pathology academic services with tools to improve and reinforce their access to the study of histopathological, morphological, cytological and molecular diagnosis of the entities most frequently seen in our environment, is a felt need that corresponds to us as pathologists and teachers. not only as a priority but must be seen and assumed as an academic and social obligation.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Propuesta pedagógica en gestión emocional para los integrantes de la Policía Nacional de Colombia
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2023-06-03) Moreno Gomez, John Javier; Pulido Tovar, Edison Fernando; Leon Ceballos, Andres Alfredo; Gomez Perez, Nemias
    The man has a biopsychosocial composition, therefore requires skills and Strategies that allow you to achieve comprehensive and satisfactory development. Emotions like psychophysiological reactions for adaptability to internal stimuli and events and external aspects of the human being need to be managed and administered in such a way that this natural condition does not turn into a traumatic and unfortunate experience. historically the Humanity has characterized emotions as positive and negative, generating in the people the desire to feel joy, love and happiness. In the same way as the human being yearns emotions characterized as pleasant, has generated aversion for those perhaps defined as negative, creating rejection in the face of feeling sadness, fear, anger, disgust, guilt and shame. Surely emotions are not good or bad, they are just emotions. The Colombian National Police, as an armed civilian body, establishes in its functions and missionality the preservation of security as well as the coexistence of the members of the society. In an underdeveloped nation with more than 50 years of wars and social conflicts, daily the official of the institution is forced to attend to police cases extremely dangerous, complex and challenging.The members of this institution in making their professional decisions move in a fine line based on his work exercise and the preservation of his life, which is exposed at all times, as there is excess in the execution of actions typical of police dynamics, thus generating the use of behaviors that are sometimes characterized by the lack of management of their emotions, this being represented in aspects such as lack of self-control, little empathy, difficulty resolving conflicts, zero assertive communication and inadequate control of impulses. One of the objectives of this work is to socialize the institution National Police of Colombia, through the direction of police education, a pedagogical proposal in management that allows to include in their training programs a series of tools and skills that aim at the psycho-emotional training of the police man and woman, thus contributing to professional practice and performance in all human spheres. In it national and international level there are investigations that reveal the problem mentioned and the need to be intervened, several authors in their proposals agree regarding the relevance of strengthening psychosocial skills in the members of the police forces, in such a way that it allows the professionals assigned to said institutions, develop their work in a better way. Despite this, no research establishes the formative intervention as a process pedagogy that is included in the different stages of police education, an aspect that, if considered, it would guarantee basic training for those individuals whose desire was the professional development as a member of the police institution. Because of the missionality of the institution, the community envisions and expects from police officers a professional with the capacities to respond assertively to the needs of coexistence and security citizens who appear in all social scenarios of the national territory. Contrary to For this reason, the media report on situations of police attention in the which officials lack skills to manage their emotions and their behavior is considered inappropriate, causing this, adverse events that deteriorate the image institutional. As a significant contribution in the following investigation, a proposal is generated pedagogy in emotional management for police students in all their schools of training, likewise extend to graduates who develop their professional practice through of formative pedagogical strategies such as: workshops, seminars, courses and diplomas.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Evaluación de habilidades blandas para los docentes en formación posgradual: caso facultad de educación Universidad Cooperativa de Colombia sede Bogotá
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2023-07-10) Escobar Moreno, Jhon Aldemar; Rodríguez Moreno, Gloria Esperanza; Murcia Moreno, Martha Yadira; Gómez Pérez, Nemias
    This research proposal emphasizes the importance of the evaluation of soft skills for teachers in postgraduate training, in the faculty of education of the University Cooperativa de Colombia, Bogotá headquarters, emphasizing the need for these in all areas of life and the high valuation given in the work and personal spheres. The methodology to be applied has a mixed quali-quantitative approach, where it is intended to evaluate, how the dynamism of soft skills in teacher training proceeds, using a survey, of 30 questions, with an assessment scale which will be used as a data collection instrument. Throughout the document there is an epistemological approach and systematic review of the historical, conceptual, local, national and international path, on studies conducted on soft skills and their applicability in university educational environments at distinct levels.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Influencia de los factores sociológicos en la deserción estudiantil de la maestría en gestión de organizaciones: caso Universidad Cooperativa de Colombia campus Bogotá
    (Filiación Institucional: Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2023-06-24) Osorio Santos, Deisy Nayibe; Gómez Pérez, Nenias
    The present research project aims to contribute to the national academic field, starting with the Cooperative University of Colombia, through the analysis and contextualization of the social factors that influence the desertion of the Master's program in Management of Organizations, starting first, with a focus on why, for what and how the research will be carried out based on the premise that in the last courts presented the minimum quota for the opening of cohort of said master's degree. Consequently, from the above, it begins with the brief presentation of the authors who start as background of this research, which supported the preparation of this document, since, at the Latin American level, dropout is a latent problem and not only for basic and secondary education, but also for higher education (undergraduate and graduate) in both private and public institutions. that is why, through studies carried out at the institutional level by entities such as the OECD and the World Bank, we try to address and help monitor this phenomenon of dropout in the academic field, since, although countries try to reduce this phenomenon, on the contrary in statistics it increases more and more. Previously, when thinking about desertion, it was thought that the east did not impact higher education, because it was based on the premise that those who decided to integrate into an undergraduate or postgraduate degree did so of their own volition, however this has been denied with the passage of time; that is why the MEN has designated the SNIES as a regulatory body for Higher Education Institutions through the specialized program in desertion called SPADIES, which was born with the need to know and statistically evidence the abandonment of academic programs, through periodic reports presented by universities to academic secretaries. However, although the MEN designated a special space to evaluate the dropout, it still does not present a report that speaks in detail of the entities of higher education, and of the factors that affect the undergraduate and postgraduate of the public and private universities, nevertheless, the universities have presented research documents that have properly investigated what factors affect the students, Among these are personal factors, family factors, socioeconomic factors, academic factors, among others. So, one of the characteristics of these factors is that they usually interconnect with each other, that is, they act simultaneously in the person who decides to abandon their studies, therefore, it has not been possible to establish a central axis of this problem, which is why in this research the fundamental concepts are broken down to know the phenomenon from the point of view of education accompanied by theories in order to contextualize the UCC. It should be emphasized that this research was carried out through a mixed methodology, since, in its approach, it seeks to obtain an exact approximation of the phenomenon that is being studied, using as a data collection tool a survey to which open and closed questions were assigned to be able to understand and contextualize how is the behavior of the social factors that influence the desertion of the Master in Management of organizations. Finally, the methodology was divided into two stages, the first consisted of conducting a literature review in order to define the social factors through relevant authors to build a table that groups and describes the factors and the second, to carry out the survey mentioned above in order to analyze and interpret the data.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Caracterización de los estilos de aprendizaje basado en el modelo VAK para estudiantes de grado noveno del Colegio Mayor Nuestra Señora de la Esperanza Soacha
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2023-06-22) Franco Arboleda, Katherine; Gómez Pérez, Nemias
    Learning strategies are those that allow identifying the way in which a person learns and retains or stores information, which is why the VAK model is an instrument that allows students to be located based on their learning style, by helping to identify strengths. , weaknesses and behaviors of the same. On the other hand, this model allows the teacher to self-evaluate from how he is imparting the information and whether or not he generates a bond with the student, this based on his strategies when teaching, making use of the board, photos, verbal instructions, repetitions and Accompaniment with your movements. The brain hemispheres model relates your right and left hemispheres in your learning process. From the mode of thought, the right hemisphere is intuitive, non-verbal, concrete, fantastic, the left hemisphere is logical, realistic, abstract linear. From their abilities, the right hemisphere is related to singing, music, creativity, mathematics, artistic expression, while the left hemisphere is related to writing, speaking, spelling, listening. Finally, regarding behavior in the classroom, from the right hemisphere you need images to learn, synthesize information and creative activities, on the other hand, the left hemisphere analyzes the information, verbalizes ideas, needs clear guidance, is perceived uncomfortable with the open and non-specific activities.
  • PublicaciónRestringido
    Metodologías de enseñanza de los pueblos ancestrales en Colombia basada en los derechos de la naturaleza, como sustento de una cátedra ambiental alternativa.
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrados, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2023) Gónzalez Morales, María Fernanda; Farieta Bonilla, Katerin
    We as a modern society are at the gates of major environmental catastrophes, so it is urgent to rethink as a society and establish new forms of relationship with nature, the rights of nature in global legislation and in modern education are a proposal that has been echoing in modern legislation, since the new political constitution was promulgated in the sister country of Ecuador, which was the first in the history of modern constitutionalism to recognize the "Rights of Nature" (Bedón-Garzón, 2017), in its Article 71 Said Magna Carta states, "Nature or Pacha Mama, where life is reproduced and carried out, has the right to full respect for its existence and the maintenance and regeneration of its vital cycles, structure, functions and evolutionary processes."
  • PublicaciónAcceso abierto
    La enseñanza de las competencias ciudadanas mediante la función preventiva general de la pena dirigida a jóvenes adolescentes estudiantes del colegio Federico García Lorca
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Educación, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2022-11-30) Carrillo Duarte, Ciro David; Gonzalez Chiquiza, Yonatan Alexander; Oviedo, Elizabeth
    The increase in criminal acts in our society is positioned with great damages that affect the life model of Colombian families, mainly those of low resources that have not been able to access technical and/or university education levels as a result of the great social imbalances and the conditions that have remained and emerged in our republic throughout history.
  • PublicaciónRestringido
    La lectura como estrategia para fortalecer procesos de enseñanza aprendizaje a través de la aplicación de variedad de lecturas en los estudiantes del grado quinto de primaria del colegio Miravalle.
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2022) Salazar Dávila, Aminta Rocio; Oviedo, Elizabeth
    The project titled, reading as a strategy to strengthen teaching processes learning through the application of a variety of readings in the students of the grade fifth grade of primary school Miravalle, aims to promote processes of analysis and reading comprehension in students, with the use of technological tools that encourage reading habits, through a variety of texts from different authors Colombians, as a plan to reinforce the reading and teaching-learning process. Topics will be deepened such as: reading and comprehension, education, values, teaching-learning, role of the student, of the teacher in front of the reading, cooperative learning. There will be workshops, plays, reading clubs of different writers, in which the students will be the ones who propose, participate and develop each of the activities with the guidance of their teachers and the accompaniment of his family. The result will be evaluated after the application of activities and workshops readers, such as vocalization, intonation, reading comprehension, and speed with which What does each student read?.
  • PublicaciónAcceso abierto
    La lectura de imágenes como estrategia pedagógica a partir del cerebro triádico con los niños del grado kínder del colegio Claretiano de Bosa
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2022-09-24) Avila Sanabria, Nidia Yolima; Guerrero Carlos, Diana Milena; Oviedo, Elizabeth
    The challenges of education in the 21st century imply for teachers a profound pedagogical reflection in relation to their work and their determining role in breaking paradigms and transforming the society faced by new generations from school. The globalized world mediated by technologies and the overflow of information is leaving in the background the being and the work of the teacher and the school; it is required to review and rethink the methodology and didactics that are implemented in the classrooms, since, if the students are not known, if it is not known how they learn, what arouses their interest and how their thought processes are structured, it will be difficult to make progress in terms of quality of education.
  • PublicaciónRestringido
    Comportamiento del plagio académico realizado por los estudiantes de último semestre de la universidad cooperativa de Colombia sede Bogotá en tiempos de pandemia Covid 19
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2022) Tique Zubieta, Amanda; Oviedo, Elizabeth
    Plagiarism is the action of appropriating, by means of a textual copy, part or all of another's work without giving the corresponding credit, and disseminating it, claiming authorship to obtain a particular benefit, which can range from recognition and prestige to financial compensation. . (GANTUS, F. 2016). The need and urgency that the current health crisis brought with it, made governments close the doors of educational institutions as a measure to mitigate the effects of the pandemic, thus affecting 94% of students worldwide (UNESCO 2020). It is important to have as a theoretical reference all the terms that the World Intellectual Property Organization (WIPO 1980) provides us regarding copyright and related rights.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Diseño del Contenido Curricular del Curso “Vehículos Híbridos y Eléctricos” para el Programa Tecnología en Mecánica Automotriz de la Universidad ECCI
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2022-09-24) Pedreros Moreno, Julián Felipe; Oviedo, Elizabeth
    The electric vehicle industry is revolutionizing the automotive world today. These vehicles are relatively simpler than combustion models, so it is not only affecting the production process, for example, with the reduction of such specialized suppliers, but it is also changing the concept of mobility at all levels. (García Jaime - Serrano Oliveros, 2008, p. 17). In Colombia this growth has not been different, but it has been significant in the last 5 years, where we went from 278 units registered in 2016 to 17,702 units of electric mobility vehicles (BEV, HEV, PHEV) in 2021, showing a growth of 194.8% with respect to 2020. Which demonstrates the importance of this new technology in the automotive sector in the country. (National Association for Sustainable Mobility, 2022). Clearly from the academy, research has been an important factor, given that through research has opened the possibility of making so many evolutions in the automotive field. The academy, together with the automotive industry, has also undergone an evolution of both scientific and educational paradigms, and has had the need to evolve the contents of study. However, in Colombia, given the delay in the entry of this new stage of mobility, higher education institutions have also suffered the slowdown of including this new topic in their curricular content in those where training in vehicle technology is taught. And it is through this intervention project where we want to merge these two elements, electric mobility technology and academia, to create a curricular content based on professional competencies that meets the needs of a new mobility scenario.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Programa metodológico para superar dificultades de enseñanza/aprendizaje de las matemáticas en entornos digitales en profesores/estudiantes de ingeniería.
    (Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Docencia Universitaria, Bogotá, 2022-09-24) Murillo Romero, Juan Camilo; Oviedo, Elizabeth
    The changing post-pandemic educational environment for learning mathematics has brought enormous difficulties for the performance of students in the first semesters of engineering careers at the Universidad Cooperativa de Colombia. However, in order to address the entire problem, teachers must also be included in their teaching role, which also has a significant impact on the learning process of each student. We have been in the pandemic for 2 years and although society has considerably reconfigured the ways of teaching/learning, no one has attempted to assess whether these decisions are correct under virtual modalities. Possibly the poor results of these practices begin to gain importance a couple of years later, when the academic performance of young people is unfeasible in subjects that require basic foundations, but well established since their university beginnings. This intervention seeks to promptly identify the individual and collective difficulties of both teachers and students and promotes planning of real actions aimed at eliminating the causes. Virtual education is not taking a video transmission of a class board, it is reaching, convincing and ensuring knowledge, but above all taking advantage of the immense world of digital tools that are there in the cloud for everyone's disposal. Precisely this intervention focuses on developing a pedagogical program that serves as a response to the difficulties that arise from the diagnosis and that allows closing the gap between formal face-to-face education and virtual education for the mathematical sciences of these first-semester engineering students. After the intervention, it is expected that the teaching of mathematics in digital environments not only has better results than face-to-face teaching, but also serves as a collateral effect to the implementation of these tools within the same face-to-face studies and why not to replicate it and extend it to other areas of knowledge. The pandemic has not gone away and although the vast majority of Latin American countries have returned to face-to-face teaching, it is not ruled out that current digital teaching methods continue to be part of the educational reality proposed by universities, in this way it will be vital to take urgent decisions about the usefulness of these tools in students who today more than before require quality training in the desired modality.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Guía inicial para la creación de Recursos Educativos Digitales
    (Dirección de Innovación y Tecnologías Educativas. Subdirección Nacional E-learning, Universidad Cooperativa de Colombia, 2022-10) Subdirección Nacional E-learning; Ruiz Cediel, María Mercedes; Soto Molina, Natalia; Espinal, Claudia Elena; Botero Gómez, Yojan; Ricaurte Avendaño, Angélica