Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/8114
Exportar a:
Title: Revisión de intervenciones en la dislexia evolutiva en niños
Author: Andrade Hamón, Julián Alejandro
Salazar Montenegro, Geraldin Angélica
Email autor: julian.andradeh@campusucc.edu.co
geraldin.salazarm@campusucc.edu.co
Issue Date: 2019
Advisor / Validator: Bonilla Santos, Jasmin
Keywords: Intervención
Dislexia evolutiva
Habilidades rehabilitadas
Resume: Objetivo: Analizar la evidencia científica en estudios de programas de dislexia, sus metodologías basadas en diseño cuasi experimental y experimental cuyo esquema contenga la asignación aleatoria de niños o niñas participantes a los grupos del estudio. Metodología: Artículos indexo con criterios de inclusión (estudios de intervención para la dislexia del desarrollo, muestra corresponde a niños con dislexia del desarrollo, estudios publicados desde enero de 2008 hasta 2018, estudios basados en la evidencia con diseños cuasi experimentales y experimentales y estudios publicados en inglés, portugués y español), sometidos a decantación según la rigurosidad y amplitud descriptiva de datos relevantes (Dialnet, Proquest, Education Resources Information Center, Pubmed y Redalyc). Resultados: 13 artículos, análisis mayoritariamente en intervención individual, de ese 77% (n=10) un 60% (n=6) ofrecen información exitosa en procesamiento fonológico, fluidez lectora y movimiento ocular; cinco de las investigaciones son intervenciones psicopedagógicas por profesionales en psicología y educadores, una intervención ocular por personal médico. Adicionalmente, dos de índole grupal, una con efectividad en rehabilitación para discriminación de fonemas basada en intervención musical y en computador, finalmente una mixta por procesos individuales y grupales con instrumentos musicales sin resultados exitosos. Conclusiones: 7 estrategias efectivas y tres destacadas, dos de actividades pedagógicas con entrenamiento en habilidad fonológica bajo el mismo programa (variación en No. de actividades/contexto de aplicación) y similitudes en resultados junto a reporte de alta efectividad, más la de rehabilitación oculomotora con efecto positivo en latencia sacádica, precisión sacádica y no en velocidad del movimiento sacádico, exitosa en 21 de los 23 niños intervenidos en los patrones asimétricos del movimiento ocular, mejoras en reconocimiento de palabras y actividades oculomotoras básicas al leer.
Abstract: Objective: Analyze the scientific evidence of studies focusing on various dyslexia programs and the methods founded on cuasi-experimental and experimental designs which are based on a random selection of different groups of children participating in this study. Methodology: Articles indexed with criteria of inclusion (interventional studies on developmental dyslexia shows that the sample corresponds to children with developmental dyslexia, studies published between January 2008 until 2018, studies based on the evidence of methods cuasi-experimental and experimental and studies published in English, Portuguese and Spanish), submitted to filters and reviews depending on the accuracy and amplitude of relevant facts (Dialnet, Proquest, Education Resources Information Center, Pubmed y Redalyc). Results: 13 studies, analyzes mainly of individual interventions, from those 77% (n=10), 60% (n=6) offer successful results in phonological processes, fluency in reading and ocular movement; five of these interventions are psycho-pedagogical done by professional psychologists and professors and one ocular intervention done by doctors. Additionally, two about groups, one with focus on rehabilitation leaving out phonemes based on musical interventions and one with computer support. Finally, a mix of individual and group processes with musical instruments without successful results Conclusions: 7 effective strategies and three outstanding, two of pedagogical activities with training in phonological skills under the same program (variation in No. of activities / context of application) and similarities in results with highly effective report, in addition to oculomotor rehabilitation with positive effect on saccadic latency, saccadic precision and not on speed of saccadic movement, successful in 21 of the 23 children intervened in the asymmetric patterns of eye movement, improvements in word recognition and basic oculomotor activities when reading.
Table Of Contents: 1.Resumen. -- 2.Introducción. -- 3.Método. -- 4.Resultados. -- 5.Discusión. -- 6.Limitaciones. -- 7.Conclusiones. -- 8.Bibliografía.
Program: Psicología
Headquarters: Neiva
Publisher: Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Psicología, Neiva
Citation: Andrade Hamón, J. A y Salazar Montenegro, G. A. (2019). Revisión de intervenciones en la dislexia evolutiva en niños (Tesis de pregrado). Recuperado de: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/8114
Appears in Collections:Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019_revision_intervenciones_dislexia.pdfTrabajo361.8 kBAdobe PDFView/Open
2019_revision_intervenciones_dislexia-LicenciaUso.pdfLicencia547.92 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.