Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/3253
Title: ¿Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación mejoran los procesos de enseñanza y aprendizaje de la matemática?
Do New Technologies of Information and Communication Improve the Processes of Teaching and Learning Mathematics?
Author: Parra Vargas, Rita Helena
Keywords: aprendizaje; didáctica; enseñanza; matemática; nuevas tecnologías
learning; didactic; teaching; mathematics; new technologies
Description: El propósito fundamental de este artículo es dar cuenta de la influencia de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en los procesos de enseñanza y aprendizaje de la matemática. Se dan a conocer algunas investigaciones que evidencian resultados positivos en el proceso educativo y que sirvieron como marco de referencia para un proyecto de investigación enfocado en el uso de un sitio web y el software Cabri para el aprendizaje del concepto de cuadriláteros en el grado séptimo del Instituto La Cumbre del Municipio de Floridablanca. La investigación en curso que dio origen a este artículo se denomina “¿Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación mejoran los procesos de enseñanza y aprendizaje de la matemática?”, que se desarrolló en el 2011 y el 2012 en la Universidad del Tolima. Esta se llevó a cabo con el propósito de mejorar los procesos de enseñanza y aprendizaje incorporando estrategias didácticas que incluyan las nuevas tecnologías de la información y la comunicación para estimular el estudio de la geometría, y permitirle a los estudiantes obtener mejores desempeños.
The main purpose of this paper is to account for the influence of new technologies of information and communication in the processes of teaching and learning mathematics. Disclosed are some researches that show positive results in the educational process and that served as a framework for a research project focused on the use of a website and the Cabri software for learning the concept of quadrilaterals in the seventh grade of the Instituto La Cumbre of the Municipality of Floridablanca. The ongoing research that gave rise to this paper is called “Do New Technologies of Information and Communication Improve the Processes of Teaching and Learning Mathematics?” which was developed in 2011 and 2012 at the Universidad del Tolima. This was carried out with the purpose of improving teaching and learning processes incorporating teaching strategies that include new information and communication technologies to encourage the study of geometry, and allow students to get better performance.
Publisher: Universidad Cooperativa de Colombia
Appears in Collections:Revista Rastros Rostros

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.