Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/2964
Title: Complaints filed with the dental ethics tribunal of antioquia in 2007-2010
Quejas presentadas ante el Tribunal de Ética Odontológica de Antioquia entre el 2007 y el 2010
Author: Suárez Londoño, Diana Patricia
Gallego Ramírez, Jhon Edwin
Medina Restrepo, Yury Natalia
Gallego Gómez, Clara Liliana
Mora Moncada, Aniana
Keywords: odontology, complaints, tribunal.
odontología; quejas; tribunal.
Description: Introduction: The article is derived from research carried out in 2011 by the giom research group from the Odontology Faculty at the Medellín campus of the Universidad Cooperativa de Colombia, on the “Most Frequent Complaints Filed with the Dental Ethics Tribunal in Medellin”. In Colombia this profession is regulated by the Dental Code of Ethics (Law 35 of 1989). Various factors generate failures of service, which in turn give rise to patient frustrations expressed through complaints filed with the Dental Ethics Tribunal. The objective was to analyze patient complaints to the Dental Ethics Tribunal of Antioquia in 2007-2010. Materials and methods: A descriptive study, with prior approval from the Dental Ethics Tribunal of Antioquia. A structured questionnaire was applied that had been previously validated through a pilot test. A database in Microsoft Excel® 8.0 was created and the information was tabulated using SPSS® 15 software. Non-parametric Mann-Whitney and Fisher Exact tests were used to determine the dependence between the variables. Results: 43 Complaints filed between 2007 and 2010 were analyzed. 85.7% were filed at the request of the patients, 65% of whom were women. Complaints occurred mostly in the private sector, with a statistically significant difference in relation to the public sector (p = 0.001). 81.1% involved general dentists. 37.2% of the complaints had to do with the performance of prosthetic procedures, followed by 18.6% due to surgical procedures. In 76.2% of the complaints, charges were not brought. Informed consent was applied in 48.3% of the complaints. Conclusions: The use of informed consent is very important in dental practice. 
Introducción: artículo derivado de la investigación “Quejas más frecuentes presentadas ante el Tribunal de Ética dontológica”, del 2011, de la Facultad de Odontología de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Medellín, por el grupo de investigación giom. El comportamiento por parte del profesional de Odontología se encuentra definido en el Código de Ética Odontológica (Ley 35 de 1989). Varios factores generan fallas en el servicio, lo que ocasiona inconformidades de los pacientes que son expresadas a través de quejas ante el Tribunal de Ética Odontológica. Materiales y métodos: estudio descriptivo transversal, previa autorización del Tribunal de Ética Odontológica. Se aplicó un cuestionario estructurado, validado previa prueba piloto. Se tabularon los datos en el paquete estadístico sppss® 15. Se emplearon la prueba no paramétrica de Mann‑Whitney y la prueba exacta de Fisher. Resultados: se analizaron 43 quejas radicadas entre 2007‑2010. 85,7% de las quejas presentadas fue por solicitud de los pacientes. Se presentaron en su mayoría en el ámbito privado con diferencia estadísticamente significativa en relación con el ámbito público (p = 0,001). El 81,1% eran odontólogos generales. El 37,2% de las quejas fueron por la realización de procedimientos protésicos, y un 18,6% por procedimientos quirúrgicos. En el 76,2% de las quejas no se instauraron cargos. Se aplicó el consentimiento informado en el 48,38% de las quejas. Conclusiones: el consentimiento informado es de gran importancia en el desarrollo de la práctica odontológica.
Publisher: Universidad Cooperativa de Colombia
Appears in Collections:Revista Nacional de Odontología

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.