Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/2924
Title: ORAL SELF-CARE MEANINGS FOR STATE SCHOOL STUDENTS IN MEDELLIN
Significados del autocuidado bucal para los escolares de instituciones educativas oficiales de Medellín
Author: Ochoa Acosta, Emilia María
Roldán Vargas, Ofelia
Ramírez Puerta, Blanca Susana
Franco Cortés, Ángela María
Keywords: self-care, practices, oral health, meanings.
cuidado personal; prácticas; salud bucal; significados.
Description: Introduction: This research was sponsored by the Secretary of Health of Medellin and udea by an Inter-administrative Agreement No. 4800001581, whose objective is to describe oral health status of school children in Medellin and explore meanings and practices of oral health and disease for this population in 2006 to contribute to a strategy design in order to promote health and trying to outrange the predominant instrumental technical guidance in teaching programs. Materials and methods: A hermeneutic, qualitative approach focused on understanding students’ texts as an expression of their sense world built by their own experiences; included 12-and-13 year children (120). Depth interview and storytelling in a workshop context were used for data collection. We constructed a category matrix for analysis, so meanings were taken as a main reference. Results: Two trends emerged, one related to self-care meanings determined by a health biological conception and a body trivial relationship. The other trend is related to lacking basic concepts which affects practices. Conclusions: To generate teaching processes in order to outrange the instructional model and enable the health experience in everyday life, so they allow a deep meaning development which in turn will lead to a careful behavior by themselves and each other.
 Introducción: este estudio fue financiado por la Secretaría de Salud de Medellín y la Universidad de Antioquia mediante Con­venio Interadministrativo N° 4800001581, cuyo objeto fue describir el estado de salud bucal de escolares de Medellín y explorar los significados y prácticas de la salud y la enfermedad bucal para este grupo poblacional, año 2006, esto como aporte para el diseño de estrategias de promoción de la salud, que permitan trascender la orientación técnico-instrumental predominante. Materiales y métodos: estudio cualitativo de enfoque hermenéutico, centrado en la interpretación de los textos de los escolares como expresión del mundo de sentidos construido a partir de sus vivencias. Participaron 120 niños y niñas con edades entre 12 y 13 años. Para la recolección de los datos se utilizaron la entrevista en profundidad y los relatos construidos en contextos de taller. El análisis se realizó mediante ejercicio de codificación abierta y axial que dio origen a una matriz categorial. Resultados: aunque emergieron varias categorías y tendencias, en este texto sólo se retoma lo relacionado con los significados del autocuidado, determinados por la concepción biologista de la salud y por la relación superficial con el cuerpo, y respecto a las prácticas, se retoma el desconocimiento de conceptos básicos. Conclusión: se recomienda generar procesos educativos que trasciendan el carácter transmisionista y posibiliten la construcción social y vivencia de la salud en la cotidianidad, lo que permitirá el desarrollo de sentidos profundos que, a su vez, se traducirán en comportamientos cuidadosos de sí y de los otros(as).
Publisher: Universidad Cooperativa de Colombia
Appears in Collections:Revista Nacional de Odontología

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.