Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/2851
Title: Priva2-3D: Digital alphabetization of people serving prison terms through 3D design and prototype
Priva2-3D: Alfabetizando digitalmente a privados de libertad mediante el diseño y prototipado en 3D
Priva2-3D: Alfabetizando digitalmente a privados de liberdade através do desenho e prototipagem em 3D
Author: Rodera-Bermúdez, Ana M.
Sandoval-Poveda, Alicia
Carranza Cambronero, Karen
Keywords: life skills; design; distance learning; people serving prison terms; prototype and 3D printing; TIC.
competencias para la vida; diseño; formación a distancia; privados de libertad; prototipado e impresión 3D; TIC.
competências para a vida; desenho; formação a distância; privados de liberdade; prototipagem e impressão 3D; TIC.
Description: Introduction: A formative action is presented with the main objective focused in consolidating competences and life skills for UNED students that are serving prison sentences. Methodology: The objective was consolidated through a proj­ect of participants that use design and prototype methodologies in 3D, during five workshop sessions. All the materials designed for the intervention are of free access under a Creative Commons license, which facilitates the transfer of the ed­ucational experience to other contexts. Results: Eight prototypes were designed in 3D. Besides that, a positive appraisal was stated by the participants of the learn­ing experience; the intervention strategy was approved by the facilitators; and the evaluators of the project qualified it as good and excellent projects. Conclusions: It is possible to develop competences for life in the XXI century through the gen­eration of tangible products printed in 3D through the application of active meth­odologies, such as design thought and simple prototypes. We are looking to sta­blish strong points and to improve the implementation of the project’s evolution, which will allow sharing the experience through its publishing in open platforms and transfer it to other contexts.
Introducción: se presenta una acción formativa cuyo objetivo prin­cipal se centró en consolidar competencias y habilidades para la vida en estudiantes de la UNED privados de libertad. Metodología: el obje­tivo se consolidó mediante un proyecto por parte de los participantes utilizando metodologías de diseño y el prototipado en 3D, durante cinco sesiones de trabajo. Todos los materiales diseñados para la in­tervención son de acceso libre bajo una licencia Creative Commons, que pretende facilitar la transferencia de la experiencia educativa a otros contextos. Resultados: se obtuvieron ocho prototipos diseña­dos en 3D. Además, se constató una valoración positiva de la expe­riencia formativa por parte de los participantes; se aprobó la estrate­gia de intervención, por parte de los facilitadores; y los evaluadores de los proyectos los calificaron los proyectos como buenos y excelentes. Conclusiones: es posible trabajar competencias para la vida del siglo XXI a través de la generación de productos tangibles impresos en 3D, aplicando metodologías activas como el pensamiento de diseño y el prototipado rápido. Se busca establecer puntos fuertes y a mejorar en la puesta en práctica de la evolución del proyecto y permitir compar­tir la experiencia a través de su publicación en abierto y su transferen­cia en otros contextos.
Introdução: apresenta-se uma ação formativa cujo principal escopo esteve fo­cado na consolidação de competências e habilidades para a vida em estudantes da UNED privados de liberdade. Metodologia: o escopo consolidou-se através de um projeto por parte dos participantes utilizando metodologias de desenho e a prototipagem em 3D, durante cinco sessões de trabalho. Todos os materiais pro­jetados para a intervenção são de livre acesso sob uma licença Creative Commons, para facilitar a transferência educativa a outros contextos. Resultados: obtive­ram-se oito protótipos projetados em 3D. Além disso, verificou-se uma valora­ção positiva da experiência formativa por parte dos participantes; aprovou-se a estratégia de intervenção por parte dos facilitadores; e os avaliadores dos projetos deram uma qualificação em base aos critérios de Bons e Excelentes. Conclusões: é possível trabalhar competências para a vida do século XXI através da geração de produtos tangíveis impressos em 3D, aplicando metodologias ativas como o pensamento de desenho e a prototipagem rápida. Procura-se estabelecer pontos fortes e melhorar a aplicação pratica da evolução do projeto e permitir dividir a experiência através da sua aplicação em aberto e sua transferência para outros contextos.
Publisher: Fondo Editorial, Universidad Cooperativa de Colombia
Appears in Collections:Revista Memorias

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.