Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/2801
Title: Estudio documental sobre la enseñanza del derecho
Documentary study on Law teaching
Author: Ocampo Cantillo, Jhon Jairo
Keywords: currículo; educación jurídica; interdisciplinariedad; investigación política educativa
curriculum; legal education; interdisciplinary studies; research; education policy
Description: Introducción: el presente artículo de revisión alberga parcialmente los resultados de la investigación “Hacia una construcción integral del Plan de Estudios de la Facultad de Derecho de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Bogotá”. Metodología: por medio de una revisión documental se abordan, tanto descriptiva como cualitativamente, los componentes históricos, políticos, jus-filosóficos y pedagógicos que componen la enseñanza del derecho. Resultados: se identifican las problemáticas que le aquejan a la enseñanza del derecho, tales como el influjo positivista, la enseñanza memorística y la desarticulación de las competencias prácticas con la formación teórica. Conclusión: situación que impulsa a los autores a proponer un estudio del derecho más acorde con las realidades sociales por medio de la implementación de la interdisciplinariedad y la investigación, como ejes centrales de la enseñanza jurídica.
Introduction: This article contains the partial results of the investigation “Towards a comprehensive construction of the curriculum of the Faculty of Law at the Universidad Cooperativa de Colombia, Bogota.” Methodology: Through a literature review, we discussed, both descriptively and qualitatively, historical, political, philosophical and pedagogical components present in the teaching of law. Results: We identified the problems that affect the teaching of law, such as the influence of positivism, rote learning and the dismantling of practical skills through theoretical training. Conclusion: This situation prompts the authors to propose a study of law that is more in line with social realities, through the implementation of interdisciplinary studies, and research as central axes for legal education.
Publisher: Fondo Editorial, Universidad Cooperativa de Colombia
Appears in Collections:Revista Memorias

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.