Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/2766
Title: Sistema de Acompañamiento Virtual (SAV)
Virtual support system (vss)
Author: Parrado Cortés, Giovanny Javid
Patiño Martínez, Francy Yaneth
Silva Quiceno, Mónica
Keywords: acompañamiento; ambiente virtual; créditos académicos; seguimiento; tiempo independiente
academic support; virtual environment; academic credits; monitoring; independent time
Description: Introducción: el Programa de Ingeniería de Sistemas de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Villavicencio, consciente de la responsabilidad de operacionalizar la implementación del plan de estudios expresado en créditos académicos, vio la necesidad de revisar y replantear las estrategias y herramientas pedagógicas de acompañamiento y seguimiento que estaban siendo utilizadas. Metodología: como resultado del estudio se propuso la implementación de un sistema de acompañamiento virtual, utilizando una metodología basada en tres componentes: educativo, de comunicación y tecnológico, y realizada en dos etapas: I. Análisis, diseño y desarrollo de la herramienta, II. Implementación de la herramienta. Resultados: se logró implementar una plataforma denominada SAV – Sistema de Acompañamiento Virtual, con herramientas tecnológicas y virtuales que pretenden mejorar significativamente los procesos académicos de docentes y estudiantes. Conclusiones: con la aplicación del SAV se evidenciaron efectos positivos, como una mayor utilización de recursos informáticos y un mejor seguimiento al trabajo de los estudiantes. 
Introduction: The System Engineering program of the Universidad Cooperativa de Colombia at Villavicencio, aware of its responsibility in the implementation of a study plan expressed in academic credits, saw fit to review and think over the pedagogical support and follow up strategies and tools that were being used. Methodology: As a result of the study we proposed the implementation of a virtual support system, using a methodology that was based on the components: education, communication and technology, and undertaken in two phases: I. The analysis, design and development of the tool, and II. The implementation of the tool. Results: We succeeded in implementing a platform called sav– Sistema de Acompañamiento Virtual (Virtual support system) – with technological and virtual tools that seek to significantly improve the academic processes of both teachers and students. Conclusions: With the application of the sav we could see positive effects such as a wider use of informatics resources and a better follow-up of the student’s work.
Publisher: Fondo Editorial, Universidad Cooperativa de Colombia
Appears in Collections:Revista Memorias

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.