Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/2751
Title: Características de los estudiantes de enfermería
Characteristics of the nursing students
Author: Castro Molinares, Suly Patricia
Keywords: condición económica; condición social; deserción; formación rendimiento
economic status; social status; dropout; formation; performance
Description: Introducción: el documento da cuenta de un estudio sobre la caracterización de los estudiantes del Programa de Enfermería de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Santa Marta, realizado desde una perspectiva integral, personalizada, dinámica, preventiva, explicativa y objetiva (Fernández, Álvarez y Colunga, 2007). Metodología: este estudio es descriptivo, de corte trasversal. Se aplicó un cuestionario de 41 ítems a una muestra censal, conformada por 270 estudiantes. Resultados: la gran mayoría de los estudiantes son mujeres solteras, entre los 18-20 años de edad, de nivel socioeconómico medio-bajo, y provenientes de otros municipios de la región Caribe. Un alto porcentaje consume alcohol, tienen vida sexual activa y usan algún método de planificación familiar. Conclusiones: los resultados invitan a implementar estrategias de acompañamiento integral a los estudiantes, que contribuyan a mejorar el rendimiento académico y minimizar los riesgos de deserción de sus estudios.
Introduction: This document reports a study on the characterization of the students from the Nursing program of the Universidad Cooperativa de Colombia at Santa Marta, from an integral, personalized, dynamic, preventive, explicative and objective perspective. Methodology: This is a descriptive and cross sectional study. We applied a questionnaire with 41 items on a census sample of 270 students. Results: The majority of the students are female, single, between 18-20 years old, with a medium-low socioeconomic status, and come from other municipalities of the Caribbean region. A high percentage drinks alcohol, is sexually active and uses some family planning method. Conclusions: The results suggest that we should implement integral support strategies for the students, to contribute in the improvement of their academic performance and to mi minimize the risk of academic dropouts.
Publisher: Fondo Editorial, Universidad Cooperativa de Colombia
Appears in Collections:Revista Memorias

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.