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Title: Percepción de CVRS de los responsables de niños de 4 a 12 años en situación de discapacidad física
The perception of the caretakers of children with phisical disabilities from 4 to 12 years of age on health associated quality of life
Author: Roldán González, Elizabeth
Vivas Quiñones, Mary Cielo
Paz Ortega, Alexandra
Keywords: calidad de vida relacionada con la salud (cvrs); cuidador primario; discapacidad física; ips; percepción
health related quality of life; primary caregiver; physical disability; Health providing institutions; perception
Description: Introducción: con la investigación se busca conocer la percepción sobre Calidad de Vida Relacionada con la Salud (cvrs) que tienen los cuidadores primarios, profesores y terapeutas de los niños de 4 a 12 años, que se encuentran en situación de discapacidad física. Metodología: estudio de enfoque cuantitativo, de tipo descriptivo y diseño transversal, realizado en Popayán en los Centros Educativos e ips durante el 2010, en el que participaron 50 cuidadores primarios, 12 fisioterapeutas y 8 docentes. Se emplearon los cuestionarios tapqol y tacqol. Resultados: la cvrs de los niños es percibida por el cuidador primario como excelente y muy buena, mientras el docente y el terapeuta la valoran como buena y regular. En los menores entre 4 y 5 años las dimensiones más afectadas son la función motora y la ansiedad, mientras que en los niños de 6 a 12 años son la función motora y cognitiva. Conclusiones: se identificaron diferencias en las dimensiones que son percibidas como las que más afectan la cvrs.
Introduction: This research seeks to determine the perception on health related quality of life held by the primary caretakers, teachers, and therapists in charge of children from 4 to 12 years old who are in situations of physical disability. Methodology: The study followed a quantitative approach; it was descriptive and with a transversal design. We conducted the research in the Schools and Health Providing Institutions (ips in Spanish) of Popayan in 2010, it included 50 primary caretakers, 12 physiotherapists, and 8 teachers. We employed the tacqol tapqol questionnaires. Results: The surveyed primary caretakers perceive the HRQoL of the children as very good or excellent, in the meantime, teachers and therapists assessed it as good or fair. In children between ages 4 and 5 the most affected factors are motor functions and anxiety, while in children from 6 to 12 years it was motor and cognitive functions that were the most affected. Conclusions: We identified differences in which factors are perceived as affecting hrqol the most.
Publisher: Fondo Editorial, Universidad Cooperativa de Colombia
Appears in Collections:Revista Memorias

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