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Title: Modus operandi of agricultural and livestock producers’ organizations in Risaralda, Colombia. First phase: Methodological adaptations and some results
El modus operandi de las organizaciones de productores agropecuarios en Risaralda. Primera fase: adaptaciones metodológicas y algunos resultados1
Author: Aristizábal-Rodríguez, Carlos Arturo
Keywords: agricultural and livestock associations and cooperatives, social and solidarity economy, agricultural products market, relationships networks
Asociaciones y cooperativas agropecuarias, economía social y solidaria, mercado de productos agrícolas, redes de relaciones.
Description: Purpose: This empirical project is currently underway. Its purpose is to analyze the way in which 19 agricultural producers’ associations and cooperatives of Risaralda operate in terms of the structure and content of each organization, as well as their strategies of commercial distribution and pricing. Themes: For the study, these 19 selected objects of study are taken as interorganizational arrangements, which in turn institute networks between them. Development: The sample is composed by 298 members of the 19 organizations previously mentioned, to whom a survey is applied; and by the legal representatives of the same entities, who are given a semi-structured interview. Conclusions: The first findings show that the majority of these organizations have developed searching to improve their negotiation conditions vis-à-vis third parties, mainly clients or commercial intermediaries, suppliers and state agents. Faced with the latter, interest in being linked to the Ministry of Agriculture’s Support Program for Productive Partnerships has emerged. The program is operated through the Department of Agriculture of each municipality.
Propósito: Este proyecto de carácter empírico se encuentra actualmente en curso. Su propósito es analizar la forma en que operan 19 asociaciones y cooperativas de productores agrícolas de Risaralda en cuanto a la estructura y el contenido de cada organización, como también, sus estrategias de distribución comercial y fijación de precios. Temas: Para el estudio, dichas organizaciones se toman como arreglos inter – organizacionales, que a su vez conforman redes entre ellas. Desarrollo: La muestra está conformada por 298 miembros de las organizaciones ya mencionadas, a quienes se les aplica una encuesta; y por los representantes legales de las mismas entidades, a quienes se les realiza una entrevista semi - estructurada. Conclusiones: Los primeros hallazgos, muestran que la mayoría de organizaciones se han conformado con el objetivo de mejorar sus condiciones de negociación frente a terceros, principalmente clientes o intermediarios comerciales, proveedores y agentes del estado. Frente a este último ha existido el interés de vincularse al Programa de Apoyo a Alianzas Productivas del Ministerio de Agricultura, el cual es operado a través de las secretarías de agricultura de cada municipio.
Publisher: Universidad Cooperativa de Colombia
Appears in Collections:Revista Cooperativismo y desarrollo

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