Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.ucc.edu.co/handle/ucc/2114
Title: Knowledge of the territory in solidarity economy. Learnings for an endogenous development of buen vivir (good living)
Saberes del Territorio en la economía solidaria. Aprendizajes para un desarrollo endógeno del Buen Vivir
Author: Alvarez, Claudia
Keywords: buen vivir (good living), endogenous development, knowledge, territory
buen vivir, desarrollo endógeno, territorio, saberes
Description: Purpose: This article proposes a reflection about the existence of ancestral knowledge in the territories of the solidarity economy, or of other economies, as part of the endogenous development. Description: The reflection is born of the research carried out by the author in her doctoral thesis and her works in university formation, extension and investigation about social and solidarity economy. It is aimed at researchers, in general, and at educators of the social and solidarity economy, in particular. Point of view: The incorporation of experiences in everyday life –at all levels and college careers, undergraduate and postgraduate degrees– related to the social and solidarity economy, is an indispensable condition for endogenous development, since it is not possible to transform that which remains unknown. Conclusions: the knowledge of the territory in solidarity economy requires new learnings in forums spaces, which allow social and collective construction of new epistemologies of knowledge that, instead of reproducing hegemony and monocultural attitudes, foster a joint growth of processes of co-construction of mutual-benefit knowledge.
Propósito: este artículo plantea una reflexión acerca de la existencia en los territorios de saberes ancestrales de la economía solidaria o de las Otras economías como componentes del desarrollo endógeno.Descripción: la reflexión nace de la investigación que realiza la autora en su tesis doctoral y de los trabajos en formación universitaria, extensión e investigación en economía social y solidaria. Está dirigida a los-as investigadores en general y educadores-as de la economía social solidaria en particular. Punto de vista: La incorporación a la vida cotidiana comunitaria de las experiencias en todos los niveles y carreras de grado, pregrado y posgrado relacionados con la economía social solidaria, es una condición indispensable para el desarrollo endógeno dado que no podemos transformar aquello que no conocemos.Conclusiones: Los saberes del territorio en la economía solidaria requieren nuevos aprendizajes en espacios foros, que permiten la construcción social y colectiva de nuevas epistemologías del conocimiento, que en vez de reproducir la hegemonía y actitud monocultural, permite un crecimiento conjunto de procesos de co-construcción de conocimientos de beneficio mutuo.
Publisher: Universidad Cooperativa de Colombia
Appears in Collections:Revista Cooperativismo y desarrollo

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.