Intervención comunitaria
URI permanente para esta colección
Navegar
Envíos recientes
Publicación Restringido Estrategias para Fortalecer Emprendimientos de 30 mujeres Migrantes: Alternativas de Formalización e Ingresos Dignos(Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2024-03-07) Garavito Vargas, María Verónica; Bahamon Chaves, Geina Yinecxy; Moreno Luna Andrea Patricia; Universidad Cooperativa de ColombiaEl texto a continuación, expone de manera crítica la problemática alrededor de las mujeres migrantes y la falta de estrategias efectivas frente a los emprendimientos informales de las mismas. Se realiza a partir del planteamiento de un proyecto de intervención comunitaria, en la que se exponen los términos que engloba la problemática, para así poder contextualizar de manera concreta qué factores afectan a esta población; en la cual se realizaron ejercicios de observación por las investigadoras, obteniendo como resultados el hecho de que, en Arauca subsisten gran variedad de emprendimientos y negocios informales pertenecientes a la población venezolana, especialmente mujeres. Por otra parte, se encuentra que al ser Arauca la ciudad con mayor índice de desempleo, le resulta aún más complejo a esta población emplearse en cualquier ámbito laboral, incluso en negocios o emprendimientos. Por último, se encuentra que la finalidad de la investigación es no solo la contextualización de la problemática, sino que fue motivo para plantear un proyecto de intervención comunitaria, que busca fortalecer estos negocios a través de estrategias para capacitar y formar a las beneficiarias y también pretende poder realizar un aporte económico o físico no solo para facilitar el fortalecimiento de los emprendimientos, sino de igual forma proporcionar materia prima y poder mejorarlos.Publicación Restringido Factores de Riesgos Psicosociales Influyentes en la Ideación Suicida en Adolescentes(Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2024-03-06) Galván Marroquín, Angela Geraldine; Jimenez Castro, Lislei; Moreno Luna Andrea Patricia; Universidad Cooperativa de ColombiaSegún la organización panamericana de la Salud-OPS, (2021): “el suicidio es un problema de salud pública importante, pero a menudo descuidado, rodeado de estigmas, mitos y tabúes. Cada caso de suicidio es una tragedia que afecta no sólo a los individuos, sino también a las familias y a las comunidades”. La ideación suicida por su parte hace referencia a ideas o pensamientos negativos que pueden afectar psicológica y emocionalmente a un individuo, así mismo, es la intención de terminar con su vida esté planeado o no. Teniendo en cuenta, la opinión de la OPS, es imperativo reconocer y resaltar los factores de riesgos presentes en la ideación suicida en el contexto escolar, por lo cual, se plantea realizar un seguimiento permanente de la cultura y el comportamiento individual y colectivo con el fin de identificar los constructos predominantes dentro de este hecho social de los cuales se destaca: la práctica del bullying, la autoestima y la dificultad para consolidar relaciones interpersonales como situaciones que inciden para que los jóvenes sean susceptibles frente a la ideación suicida; de las misma, identificados los constructos que emergen en dicho fenómeno, se plantea un programa de prevención que aporta las herramientas para la implementación de acciones que contribuyan al abordaje oportuno de la ideación suicida en la comunidad educativa.Publicación Restringido Afectaciones a la Salud Mental de Mujeres Migrantes Venezolanas(Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2024-03-06) Alarcón, María Yamile; Blanco Castillo, Marlen Yoleida; Moreno Luna Andrea Patricia; Universidad Cooperativa de ColombiaEl presente análisis crítico tiene como propósito contextualizar al lector en las afectaciones en salud mental de las mujeres migrantes ubicadas en la zona urbana del municipio de Arauca, Colombia. La migración es un proceso que se enmarca en expectativas e incertidumbre acorde al proceso adaptativo del contexto sociocultural lo que conlleva a aumentar niveles de precariedad, estrés, ansiedad, miedo y confusión. Por ende, es esencial que la población migrante cuente con recursos y habilidades propias que le permitan sobrellevar la situación de manera adecuada y optima en el proceso de asimilación, adaptación y aculturación. De igual manera realizar un abordaje de la salud mental con el propósito que admita fortalecer capacidades, recursos y estrategias de afrontamiento desde situaciones negativas en la vida diaria, la migración es un fenómeno complejo así mismo para las mujeres en el proceso de transitar y migrar cambia su rol y se adaptan a un nuevo escenario social, teniendo en cuenta lo mencionado es necesario contextualizar de las implicaciones de la salud mental de la población migrante. Finalmente se realiza un análisis crítico de la situación de migración de las mujeres venezolanas en el municipio de Arauca.Publicación Restringido Riesgo Psicosociales de Consumo de Sustancias Psicoactivas de 20 Adolescentes en 14 a 18 Años en el Asentamiento Bello Horizonte del Municipio de Arauca.(Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2024-03-06) vega Martínez Evelyn Melissa; Murillo González Cindy Johana; Rodríguez CotincharaKeila Tatiana; Moreno Luna Andrea Patricia; Universidad Cooperativa de ColombiaLa presente lectura critica tiene como objetivo contextualizar al lector sobre los fatores que conllevan a los adolescentes que residen en Bello Horizonte del Municipio de Arauca al consumo de sustancias, o estupefacientes (SPA), ya que, es de importancia y notabilidad en la sociedad, el consumo de estas sustancias puede contar con consecuencias, en la salud física y psicológica de los jóvenes, a su vez, en cómo se relacionan socialmente y su desempeño en la academia. Es crucial abordar este tema desde una perspectiva crítica, buscando comprender las causas subyacentes del consumo de estupefacientes en esta población específica. Factores como la presión social, la falta de acceso a la educación y el campo laboral, la influencia de modelos negativos, como el apoyo familiar, pueden contribuir a este problema, estos factores tienen impacto negativo en la toma de decisiones y comportamientos que son perjudiciales y limitan su desarrollo personal y social.Publicación Restringido Análisis Crítico de los Factores que Influyen en la Violencia Basada en Genero en Mujeres Jóvenes(Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2024-03-07) Duran Carreño Eriván Vladimir; Morales Blanco Natalia Carolina; Vesga Vargas Sebastian; Moreno Luna Andrea Patricia; Universidad Cooperativa de ColombiaEste análisis aborda la mitigación de Violencias Basadas en Género (VBG) en mujeres jóvenes, cuestionando la tendencia unidireccional de muchas intervenciones que se centran únicamente en la mujer como víctima. Se propone la psicoeducación y la apropiación de rutas de apoyo institucional como herramientas clave. La revisión documental destaca la falta de atención al papel del hombre y la necesidad de considerar ambos géneros en la problemática. Se plantea la importancia de seguimiento y evaluación en proyectos para proporcionar respuestas pertinentes. Se destaca la falta de enfoque en la figura masculina en la prevención de la VBG, y se argumenta que involucrar a los hombres puede tener un impacto significativo en la interrupción de los ciclos de violencia. Se concluye que la falta de atención al hombre y la ausencia de seguimiento post-ejecución limitan la efectividad del proyecto presentado, subrayando la necesidad de abordar la VBG de manera más integral y sostenible.Publicación Restringido Factores Psicosociales en la Prevención del Consumo Sustancias Psicoactivas en Adolescentes(Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2024-03-15) Castellanos Castellanos Maria Consuelo; Ortiz García Ivanna Isabella; Moreno Luna Andrea Patricia; Universidad Cooperativa de ColombiaPara hablar de adolescencia y el consumo de sustancias psicoactivas desde un análisis crítico que permita el fortalecimiento de entornos que promuevan el desarrollo de habilidades para la vida, redes de apoyo en relación a los vínculos afectivos, orientando a las y los adolescentes que están experimentando problemáticas asociadas del consumo de sustancias psicoactiva en su comunidad. De acuerdo a esto, el abordaje del problema planteado incluye la identificación de factores psicosociales y la promoción de entornos saludables para los adolescentes, lo cual les permite identificar y fortalecer las mejores alternativas en relación a la potencialización de su proyecto de vida. Adicional a esto, con este análisis crítico, se espera que se logren corroborar algunas estrategias exitosas implementadas en diferentes comunidades y la capacitación de jóvenes como convertirse en agentes de prevención y de cambio que promuevan la capacitación continua.Publicación Acceso abierto Fortalecimiento de las estrategias de afrontamiento para la recuperación emocional de las mujeres víctimas de violencia sexual en el marco del conflicto armado(Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2022-07-27) Universidad Cooperativa de Colombia; Pinto Mantilla, Shirly Geraldine; Caroprese Araque, Neyla Yenifer; Peñaloza Rincón, Yolimar; Camargo Bastidas, Sonia AndreaSexual violence generates a serious and differentiated symbolic impact in patriarchal societies such as Colombia, since it brings with it a social and cultural view of degradation and punishment towards women, as well as humiliation of the enemy and their community; this constitutes it in a form of violence that generates irreparable damage, such as physical elimination or torture. Despite the magnitude of this crime, in the context of the armed conflict there is low coverage in terms of the responsibility of the actors. However, the testimony of the women victims assumes and highlights the high prevalence of paramilitary groups in this type of action, followed by guerrillas and members of the public force (National Center for Historical Memory, 2013). In Colombia there are 9,057,952 people recognized as victims and included in the RUV Single Registry of Victims, uniquely identified either by their identification number, their full name or a combination of them. Of which there are 32,697 due to the victimizing act Crimes against freedom and sexual integrity in the development of the armed conflict, of which according to the report of the UARIV (Unit for Comprehensive Care and Reparation for Victims) at the court of 30 April 2020 29035 are wome.Each of the typologies brings personal, family, social and community repercussions. Women experience fear, sadness, depression, shame; sometimes, as a result of the fact, they suffer from sexually transmitted diseases, rejection by their partners and/or relatives and, in the case of girls and boys born as a result of the violence imparted to them, indeterminate feelings. Regarding the latter, it is clarified that the Law recognizes the inclusion in the Single Registry of Victims of the sons and daughters born as a result of the crime and have the right to full reparation. Sexual violence is typified in the Colombian Penal Code under the title of “crimes against freedom, integrity 1.1. Sexual conceptualization and formation”, in which behaviors of violent carnal access, violent sexual act, carnal access or sexual act in person made incapable of resisting abusive sexual acts are sanctioned. Likewise, in the Second Title of said Code, reference is made to crimes against persons and property protected by International Humanitarian Law —DIH—, and violent carnal access to a protected person, sexual acts to a protected person, forced prostitution and sexual slavery (Ministry of Justice and Law, Unit for Victims and Ombudsman, 2012). With the foregoing, the contribution of the project to these women victims of sexual violence is to strengthen these coping strategies, understood as those constantly changing cognitive and behavioral processes that develop specific external and/or internal demands that are evaluated as surplus or overflowing with the resources of the community. individual (Lazarus and Folkman, 1986, p. 164), and thus achieve emotional recovery.Publicación Acceso abierto Fortalecimiento de procesos socioambientales en los hogares de las mujeres afrodescendientes del asentamiento Villa Esperanza, Arauca(Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Especialización Intervención Comuntaria, 2022-07-06) Meza Forero, Jenny María; Parada Villamizar, Maira Alejandra; Kelly Yasira, Valencia Valencia; Camargo Bastidas, Sonia A.Publicación Restringido Prevención del reclutamiento forzado de niños, niñas y adolescentes en el Asentamiento Humano Pescadito - Arauca(Arauca, 2022-07-13) Carrillo Contreras, Yulia Pamela; Jara Pérez, Lida Milena; Mateus Suaterna, Richard Eissember; Camargo Bastidas, Sonia AndreaPublicación Acceso abierto Programa de atención psicosocial para las personas transgénero que ejercen prostitución en Arauca(Arauca, 2022-07-06) Universidad Cooperativa de Colombia; Ceballos Zuluaga, Diana Carolina; Cisneros Rivas, Laura Esmeralda; Sequeda Segovia, Leidy Johanna; Camargo Bastidas, Sonia AndreaTransgender people, understood within the document also as trans or transgender (Sentence T-771/13, 2013) , historically and even today under a critical look of the present XXI century for the context of Colombia as in other Latin American countries, are part of the invisibilized population groups, exposed to greater situations of risk and systematic violation of rights, despite the wide existence of international and national laws that demand the guarantee of their human, civil, political, economic, social and cultural rights, as persons of special protection (García, 2017). Although there is still a long way to go, little by little with the passage of time some of the lags of history on traditional imaginaries that affect trans people have been changing in the most influential sectors of society such as science, beginning to demystify and open the field by assuming another way of perceiving diversity, which has been permeated by heteronormative belief systems; is the case of the health field, for which until 2018, being transgender ceases to be assumed as a pathology in the international classification of diseases within its section of mental and behavioral disorders ( De Benito, 2018). This event has marked a milestone in the path regarding the understanding of diversity as part of human nature, representing a scientific advance in actions that impact and reconfigure the notions from a different way of perceiving and developing gender identity; since, the institutionality internationally recognizes the responsibility that the whole society has in front of inclusive and integrative social processes, providing one more tool for the restoration of rights. Now, landed to the Araucanian territory, part of the reality that the transgender population lives, is to be surrounded by situations that expose them to risks and dangers, both for their welfare and that of their families, being a population subject to denigrating acts of aggression, mistreatment and violence, with the intention of damaging their honor or integrity as well as to end their lives, this at the margin of the context of armed conflict present in the region (Caribe afirmativo, 2022). The transgender community in the municipality of Arauca has been present but invisible due to the effects of the armed conflict, which has been configured against them with the motivation of a "better social order" to their detriment, either because of their gender identity or the illegal activities they perform, along with other socio-culturally differential elements that distinguish them (Centro Nacional de Memoria Histórica [CNMH], 2021). The population growth of transgender people has arisen due to the Venezuelan migration crisis that occurred 6 years ago, a fact that in parallel has called for the increased intervention of international cooperation agencies, which in carrying out their humanitarian actions in the guarantee of human, civil and political rights, have made to rethink the psychosocial logic with differential approaches for comprehensive care around the vulnerable population, such as transgender people with diverse gender identity. The following project allows us to generate attention to the problems that underlie the context of the trans population, understanding the social reality of the region and identifying how to contribute to inclusion, social integration and decrease gender inequality; according to the Inter-American Commission on Human Rights (IACHR, 2018), all types of behaviors that are signs of social rejection and discrimination, acts that constitute a differentiated, unfair and unequal treatment due to gender identity different from the "common of society", should no longer be validated from any environment of interaction.Publicación Acceso abierto Fortalecimiento del Proyecto de Vida de Estudiantes de educación media del Colegio Agropecuario Araucano(Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2022-07-06) Martínez Graterol, Marco Alirio; Torres Belisario, María del Pilar; José Rafael, Vivas Núñez; Camargo Bastidas, Sonia AndreaA life project is the direction that a person sets for their own existence based on their values, plans actions with the aim of meeting their goals in various situations and in different scenarios of their personal, professional, family or occupation life. A person can decide to study a career to work in a certain profession, or choose a partner, even decide their exercises for the next day, feeling satisfied or, on the contrary, disagreeing with a particular situation, and it is there, where they reflect on alternatives. of the future life as a plan or project. Expanding on what was described above, the Ibero-American Journal of Social and Humanist Sciences publishes the article called "Learning Approaches and the Life Project in Young People in SLP High Schools", commenting on the following: Martínez (2012) " Some authors are inclined to associate the life project with various terms, typical of their professional or experiential expertise. Rogers (1980), associates it with the process of self-orientation; Nutin (1963) with motivation and self-development; Pelletuer in Carbonero (1997), poses it as a development in the construction of the vocational project and Rodríguez-Moreno (2003) describes it as professional guidance and tutorial action within the framework of the professional project. This last author comments that the professional project is an existential question and that the main category could be the life project, which can lead to professional, family and/or academic projects. Therefore, it is important to highlight that the configuration of the life project is a challenge for every human being. The factors that determine its construction are diverse. Among them, poor maturity, lack of identity, conflictive personality, problematic socio-family environment or school failure can be mentioned. Complementing the above, it is appropriate to mention that D'Angelo (1999), analyzes and comments, that the transition from adolescence to youth fosters significant and diverse changes, expanding the social and personal experience, that is, the adolescent approaches the world of adult, their identity, their values, norms that change and that are assumed from a more personal point of view. Therefore, the construction and realization of a life project (LP), implies a study of socio-family, psychosocial factors and the interaction with the environment of each individual; It is considered important that middle school students, that is, tenth and eleventh graders in secondary school, have a clear vision to strengthen their life project, even before completing their secondary education level. It is there where the concern arises to identify what variables affect their planning? Are adolescents even prepared to start this process that will mark their future? How can educational institutions implement in their curricula transversal axes focused on teaching about life projects, as a comprehensive education for their future? According to D'Angelo (1999), this exercise is a "choice of his future life, it becomes a process of self-determination". For this, an academic orientation is promoted on their possible life project, where the student is allowed to express their ideas and future intentions, but, above all, where their capacities, conditions and opportunities can be identified. It is noteworthy that educational institutions have an important role in the comprehensive training of students in personal, professional and group development, for this, it seeks to address the secondary education students of the Araucano Municipal Agricultural College, developing the implementation of strategies pedagogical that promote the strengthening of the conception of a life project. The perception of adolescents who attend tenth and eleventh grades in the mentioned institution, will allow that, from their knowledge, their environment and context, they can make known their appreciation of a future in the short, medium and long term. Vasquez (2008). Added to this and contextualizing what was mentioned by Edgar Morín in his book, "The Seven Necessary Knowledges for the Education of the Future" and published by UNESCO in 1999, where he expresses that the blindness of education often did not allow subjects to learn to think critically, which could generate an attitude of not being open to knowledge. He mentioned the importance of "teaching the methods that allow us to grasp the mutual relations and the reciprocal influences between the parts and the whole in a complex world (p2)". Now, Vásquez (2008) alludes that Zygmunt Bauman (2008) mentions the term "liquid modernity", taking this terminology in a disruptive way, but according to modern reality, where society and its human relations become ambiguous, eventual, unstable and ephemeral. In his analysis, he describes the spheres of the human being, which today is characterized, among other spheres, by constantly changing jobs or professions, consumption is framed in the logic of buying not out of necessity but rather out of pleasure, and in terms of identity the individual leaves the traditional to seek his ideals and his personality, concluding that couple relationships do not seek a commitment or formalize a family.Publicación Acceso abierto Adecuadas prácticas socio ambientales en el asentamiento informal Villa Estrella - Arauca(Arauca, 2022-07-06) Zuluaga Arias, Claudia Milena; Herrera González, Sergio Andrés; Marchena Cedeño, Yuri Carina; Camargo Bastidas, Sonia AndreaPublicación Acceso abierto Cumplimiento de la Política pública de inclusión laboral de personas en condición de discapacidad en empresas públicas y privadas en el Municipio de Arauca(Arauca, 2022-02-04) Aguilera Galindez, Zaida Yesenya; Becerra Mendoza, Maria Rosa; Ramirez Ruedas, Yurley; Camargo Bastidas, Sonia AndreaPublicación Acceso abierto Conciliación cultural Sikuani-Occidental mediante las TIC’s en el municipio de Arauca(Arauca, 2022-02-16) Universidad Cooperativa de Colombia; Rozo Bautista, Maricela; Camargo Bastidas, Sonia AndreaPublicación Acceso abierto El poder de las masculinidades corresponsables en hombres de 18 a 40 años en el municipio de Arauca(Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2022-01-26) Universidad Cooperativa de Colombia; Florez Duque, Melissa Yiceth; Gonzalez Sanabria, Elena Yuliethe; de Oro Romero, Yulieth; Camargo Bastidas, Sonia AndreaPublicación Acceso abierto Intervención psicosocial para la promoción de salud mental y prevención de conductas suicidas en estudiantes de grados 9, 10 y 11 de la Institución Educativa De Puerto Rondón(Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2022-01-27) Albarracin, Miriam Yulieth; Beltran Moreno, Jenny Faride; Llanes Pena, Alexander; Camargo Bastidas, Sonia AndreaPublicación Acceso abierto Huertas ecológicas alternativas para disminuir la inseguridad alimentaria y nutricional en las familias del asentamiento La Bendición de dios del municipio de Arauca(Universidad Cooperativa de Colombia, Posgrado, Especialización en Intervención Comunitaria, Arauca, 2022-01-26) Aguilar Mosquera, Luis Yonathan; Ramirez Agudelo, Yenny Leidys; Camargo Bastidas, Sonia AndreaPublicación Acceso abierto Suicidio un problema de salud pública(Arauca, 2022-01-25) Marin Rivero, Yuri Dayana; Pinzón Leon, Angela PatriciaTaking into account the concept of the World Health Organization (2006) on suicide, which is defined as a deliberate act by which a subject causes harm with knowledge or expectation of a fatal outcome, and the high prevalences of this behavior both in its ideation and in its fatal execution, the present systematic review of the literature raises as a central objective, the identification of this behavior as a public health problem in Colombia. Which, According to Cifuentes (2013), is the fourth form of violent death in the country that is increasing; and Muriel V, Cañón S, Buitrago S, (2020) “Suicide is already a public health problem, which is driven by various biological, psychological and sociocultural factors, which can improve and be prevented with care from professionals Of the health". Taking into account the above, and the incidence of this phenomenon in any type of population, without discrimination of age, sex, religion, culture or socioeconomic status. In the present literature an exposition of suicide as a public health problem is made, which, through the compilation and selection of information in the databases of the Ministry of Social Protection, World Health Organization (WHO) and Pan American Organization of Health, denoting that, in the last three years, Colombia has seen a greater increase in the rate of suicide attempts and completed suicides; as well as that, despite the laws established in the country in favor of mental health, such as Decree 649 of October 18, 1996 that created the epidemiological surveillance committee and Law 1616 of January 21, 2013, which must guarantee the proper development of mental health in Colombians, a criticism is raised regarding the impact of containment that these laws and public health programs generated by the Colombian government have had on the problem of suicide.Publicación Acceso abierto Consumo de sustancias psicoactivas en adolescentes del asentamiento los Güires del municipio de Arauca(Arauca, 2022-01-26) Garrido Camejo, Olga Johanna; Ovalle Iriarte, Andrea; Pabón Garrido, Paola Andrea; Camargo Bastidas, Sonia AndreaPublicación Acceso abierto Patrimonio cultural y arte comunitario como estrategia para fortalecer el tejido social en las víctimas del conflicto armado colombiano del corregimiento Juan Frio, Norte de Santander(Arauca, 2022-01-26) Gomez Mantilla, Delia Yaqueline; Maldonado Quintero, Virginia Eleonora; Nunez Perez, Ana Marioxi; Camargo Bastidas, Sonia Andrea